onsdag 23 juli 2008

Morgonstund har guld...

Uppe med tuppen idag. På semestern! Hmmm. Börjar jag bli utvilad, eller vad är det som händer? ;)
Jag vaknade redan vid halvfem och jag har verkligen försökt somna om, men det gick inte. Så jag klev upp och duschade. Nu är klockan - 06.42 och jag sitter här nyduschad och jättetrött!

Så jag ska ta in tidningen och lägga mig på soffan en stund. Kanske jag rent av somnar till en timme? Det vore skönt.

Solen skiner intensivt, det fläktar lite ute och temperaturen ligger på 18 grader. Detta mina vänner, är vad de kallar SOMMAR.

Katterna ligger ute på altanen och myser. Det är skönt för dem att vara där innan det blir för varmt. Fast å andra sidan ligger de ju där då också. Under varsin stol, i skuggan.

Nu ska jag koka mig lite kaffe. Det känns som en kopp vore det rätta nu. Kanske jag springer över till City Gross och köper lite apelsiner. De öppnar redan klockan 8. När Lars vaknar, kan han få en god frukost med nypressad apelsinjuice.

Jag har funderat lite på hur vi ska möblera i nya huset. Det är lite trixigt med vardagsrummet, men det blir nog fint. Det sitter en riktigt HEMSK panel där, som bara måste bort! Panelen är av samma typ som man brukar ha i en hall, eller i ett kök. Men oftast som halv-panel. Denna är ljust choklad-brunmålad, blank och går från golv till tak. Inte är det snyggt inte!
Där står också en braskamin, som är den i särklass fulaste kamin jag sett! Kaminen Hugo. Den skall också väck. Istället sätter vi in en pelletskamin. Både effektiv och snygg. Dessutom ger den låg driftskostnad.

Så vill vi gärna bygga ett inglasat uterum ovanpå garaget. Där är en altan nu, men vi måste ju tänka på solen. Så en inglasning är nödvändig.
Hmmm, vad är det mer? Jo, ett litet duschpalats vore inte fel. Lite lyx i vardagen, kan vi unna oss, Lasse och jag =)

Sen är det lite annat småfix. Men så är det ju jämt när man skaffar nytt boende. Man ser allt som man vill ändra på. Nu tänkte vi ju inte flytta mer. Vi ska bli kvar där. Så vi har god tid på oss att få det fint och som vi vill ha det. Det känns ju jätteskönt.

Det kostar lite att renovera. Men även om vi lånar upp extra, så är ju huset så pass billigt, så det blir inte så dyrt ändå, i slutänden. Vi kommer ändå att bo mycket billigare, än om vi köpt ett dyrare hus närmare stan.

Visserligen bor vi fantastiskt billigt nu, men det är det här med att starta med ett nytt boende. I ett eget hus, där jag dels känner mig mer delaktig, eftersom jag kommer att äga halva huset, dels så har jag ju själv varit med om att välja ut huset och med ett läge, som vi båda trivs med.
Inte som nu, där jag har flyttat in i ett redan befintligt hushåll.
Det är ju inte mitt hushåll. Det är Lasses och hans förra frus hushåll.
Jag vill ha Lasses och MITT hem. Från början. Kanske fånigt, men så är det.

Och Lars han har lyssnat på mig tagit till sig mina synpunkter och önskemål och förstått. Därför köper vi nytt hus. Det är väldigt lyhört av honom och det är jag oerhört tacksam för. Såna killar växer inte på träd!

Nu ska jag försöka göra kaffe. Jag är världens absolut sämsta kaffekokare! det är Lars som brukar få göra kaffe i detta hus. Men ibland klarar jag det. Så nu ska jag göra ett försök.

Ha en bra dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon! Ja du var uppe lite tidigare än mig idag! ska ner på stan och hämta hem det nya tvättfatet när de öppnar...visst är det roligt att planera ett nytt boende? Varför inte måla den bruna panelen vit?? har sett det i ett vardagsrum ..det var helhäftigt! tänk på saken försök att se det framför dig *L* när åker ni iväg på er semester? hoppas då att ni får kul ha det gott...kram!

Anonym sa...

Vil absolut inte ha sån panel i vardagsrummet. Nej nej. kan inte ens tänka mg det. Annan panel, vitmålad kanske. men inte denna. Vi åker på lördag.