söndag 21 december 2008

4e i Advent

Idag ska jag grava lax, baka Drömmar, göra köttbullar, grilla revbensspjäll.och koka knäcken.
Nja grilla och grilla. Revbensspjällen ska ju kokas om man gör det på gammalt sätt och det tänkte jag göra. De blir så möra och smaken är helt underbar.

Sen är det bara julskinkan och sillsallaten kvar. Det gör jag på tisdagkväll. Resten är inhandlat och vi har lagt in två sorters sill. Lars gkorde sin goda inlagda och jag provade ett nytt recept på Citronsill.
Pressa 3 citroner och koka en lag med saften, ½ dl vatten, samt 3 dl socker. Låt lagen kallna.
Skiva inläggningssillen, strimla en purjolök och skiva 2 små morötter tunt. Varva sill, morötter och purjo i en burk och häll den kalla citronlagen över. Busenkelt.

Dessutom ska vi lägga fast klinkers där pelletskaminen skall stå och sen skall den tunga pjäsen bäras upp. Jag tror den vägen över 100 kilo, så vi tar det lugnt, när vi bär. Det är bara uppför trappan och vi kan vila på varje trappsteg, om vi vill det.
Om vi är lite smarta, så kanske bärhjälp kan ordnas ;-) Ex.vis finns det grannar som kanske är nyfikna på hur det ser ut i huset numera, som man kan lura in. Eller så kanske Ida och Daniel kommer hit för att hämta julklapparna, så...

Lars stackaren, måste ut och spetta loss is och packad snö som rasat från taket och som har bildat en svallis, på gången på framsidan.

Senare i kväll ska jag slå in de tre sista julklapparna. Det är en till Milla, som hon har önskat sig och en annan grej var åt Peter och Johnny som de inte visste att de behövde =)

Jag ska också sätta in juklappsslanten till mitt fadderbarn, lilla Maria Lucia.

Igår klädde vi julgranen. Det är en nyinköpt plastgran, sk sidengran. Nu gillar inte jag plastgranar, så jag tycker inte att granen är speciellt vacker i år. Ändå har vi bytt plats på två grenrader för att granen inte ska se ut som en sockertopp, utan vara lite mer ojämn, som riktiga granar är.
Plastgran är plastgran, oavsett vad folk säger.
Lasses gran som han hade i fjol, men som gick sönder var "naturligare". Synd att vi inte har den kvar, om vi nu nödvöndigtvis ska hålla oss med plastgran.

Jag tycker inte om plastgranar.

Men Lars tycker ju om den och jag ska väl inte ensam bestämma vad det ska vara, vi är ju två, som bor här. Inte är granen vacker, fast jag har klätt den precis som jag brukar, med massor av röda kulor från pyttesmå till stora, huller om buller och med små runda kulor till lampor istället för traditionella, så det ser ut som om hela granen är full av små ljuspunkter. Och så har jag hängt på sånt där glitter som man hänger längst ut på kvistarna. Inget vanligt glitter som skall viras runt, eller hängas uppifrån och ner. Det är mycket snyggare med "mitt" glitter. Jag bara älskar det.
Kanske jag kan övertala Lars att vi köper en riktig gran ibland någon jul emellanåt, så jag får användning för min dyra julgransfot, som jag köpte för två år sedan. Den har larm som visslar, när vattnet börjar ta slut.

Ja just ja, vi skall sätta upp en slinga ute också, samt en granslinga med inbyggd belysning i öppningen mellan vardagsrummet och köket.

Kanske det är bäst att sätta fart, för allt skall hinnas med idag
- vad tror ni om det, Pompisar?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst hinner du bli klar...här härjar ju magsjukan "hej" "vilt" Huga ...ha det gott..

Anonym sa...

Usch. Hoppas ni klarar er! Nu är det bara revbenssjällen kvar och de glömde jag ta fram ur frysen, så jag gör dem i morgonkväll istället.
Resten har vi fixat =)
Håll magsjukan på avstånd nu!

sarawn sa...

OJ oj vilken späckad dag! Ta det lugnt o andas lite emellanåt :)

Anonym sa...

Hej Lia!
Oj då så fint du har fått på din
blogg.

Vill önska dej en riktigt trevlig
jul och nyår
*G*O*D**J*U*L*
och
E*T*T**G*O*T*T**N*Y*T*T**Å*R*
Julkramen.