måndag 6 juli 2009

10 minuters bjudmiddag med rökt lax

Här kommer ett recept som man kan bjuda gästerna på om man har bråttom.
Det är toppen om man ska ha gäster men kommer hem sent från jobbet. Det behöver inte förberedas och har man vattenkokare så går det ju ännu fortare, kanske bara 5 minuter.
Intressant? Ja här kommer receptet.

4 pers

2 pkt Färsk tagliatelle, med spenatsmak
ca 600 gr kallrökt lax
1 pkt ruccolasallad
1 ask coctailtomater
flagad parmesanost (finns färdigt att köpa i en liten burk)
olivolja
nymalen svartpeppar

Koka pastavattnet med salt.

Under tiden strimlar man laxen och sköljer ruccolan.
Grovhacka salladen.
Halvera tomaterna.

Koka pastan ca 3 minuter och häll av vattnet

Blanda ner lax, sallad, tomater och parmesanost i den varma pastan,
ringla olivolja över och tag några varv med pepparkvarnen.

Serveras på varma tallrikar.

Hittar man inte färdig-flagad ost, så är det superenkelt med potatisskalaren. Man "skalar" på ostens kant, så blir det finfina ostflagor.

Otroligt gott, jag lovar!

Smaklig spis, Pompisar

4 kommentarer:

doran sa...

Ja,det låtyer onekligen mycket gott ...ska testa ..Tack

sarawn sa...

Finfint! Nu behöver jag inte komma ihåg det. Kan bara gå in här och läsa när jag behöver :)
Kram!!

Linnea S. sa...

Nej då! Jag lovar att inte glömma. Hoppas den passar bara, den är ingen lek direkt den där kan jag säga :D

Men jag har ålat mig in i den ett antal gånger så det borde gå utmärkt.

vad bra att du är sådär händig och kan sy egen underkjol! Blev det mycket mer vidd i kjolen nu?
Jättenyfiken på att se hur allt ska bli!

Och hur gör du med överdelen, ska du ha den turkosa boleron?

Agath sa...

Tack Lia!
Detta receptet har jag nu så jag kan ta till det en gång när barnen är här.
Kramar.