torsdag 9 juli 2009

Hemma igen efter en något strapatsrik avslutning på lill-semestern

Vi tog en tur till Åre, därifrån åkte vi över fjället till Norge. Vi övernattade i en liten stugby som jag så vitt jag minns, tror hette Gullbergets camping, i närheten av Skördal. Så i går åkte vi vidare mot Trondheim och därifrån en liten omväg, för att till sist hamna i Röros, där vi tog in på hotell. Mysigt.
Bra standard på rummet och så hade de buffé till middag. Jag har nog aldrig fått mjällare och godare lax! Det fanns ett rejält bord med småplock, som marinerade vitlöksklyftor, inlagd paprika, minigurkor, olika sallader, olika såser, oliver, ja ni vet.
Det fanns även oxkött och saltkokt mandelpotatis. Rödvinssåsen var hemgjord och den var supergod!
Efterrättsbordet var inte heller dåligt. 6 olika efterrätter, samt färsk frukt.

Vi sköljde ner allt med lite rött vin och iskallt vatten.

Sen kravlade vi oss till sängs.
I stugan natten innan var sängen onödigt hård. På hotellet var sängen onödigt mjuk. MIn rygg gillar varken det ena eller det andra, så sömnen har ingte varit god.
Gissa om jag kommer att ligga bra i natt, i min egen sköna säng! =)

På hemvägen stannade vi, i Överturingen vid ett litet fik och drack kaffe med alldeles nybakade wienerbröd.
Sen tog det ca 2 timmar innan vi närmade oss Sundsvall.

DÅ!

Då insåg jag att min handväska var kvar i Överturingen. Jämmer och elände! I väskan låg plånboken, innehållande både körkort, kreditkort och nästan 1400 kr i kontanter!Jag ringde nummerupplysningen, men de hittade inget Överturingen över huvud taget. Inget nummer alls, som kunde passa med det där lilla stället. =(
Jag ringde Johnny som försökte hitta nåt på datorn. Misslyckat =(

Så, vi kom till Nacksta, i Sundsvall,där vi sa att vi måste ha något i magen, innan vi åker 13 -14 mil tillbaks.
Vi gick in på Sibylla för en korv och mos.

Vi bad att få låna telefonkatalogen och så förklarade vi varför. Då säger killen, att en av deras anställda bor i Överturingen, så han ringde upp henne.
Hon hade telefonnumret till lilla caféet och vi ringde dem direkt. Jodå. Den mycket trevliga damen där, hade min handväska och föreslog att hon skulle skicka den med bussen, så behövde vi bara åka till Ånge (8,7 mil ist. för 13-14 mil)
Så om vi bara såg till att vara på busstationen i Ånge kl 17.55, så skulle min väska komma dit.

Jag sade åt henne att öppna plånboken och ta 3 st av hundralapparna, som låg där. Men då frustade hon av skratt och sa "Du är tokig! Inte ska jag ha nåt!"

klockan 17.40 satt vi på parkeringen i Ånge och då kom bussen, med min handväska! =) Chauffören sa nöjd: Det där löste vi bra!
Jag kan bara hålla med.
I morgon ska jag blommografera till damen. Det är hon värd!

Good Bye Pompisar

7 kommentarer:

Linnea S. sa...

Shit, vilken jäkla tur du har alltså!!!

Det lät som en väldigt mysig resa också. :)

Vi har bara sol på ballkongen ett par timmar på morgonen, men annars rätt ljust hela dagen. Är lite osäker på vilka växter som klarar det? Tomat och paprika behöver väl mycket sol??

Men lådfästena vill jag jättegärna ha! Det satt fast nått krusidull på lådan somjag trodde var fästen när jag köpte den...

Vi ses imorgon!

B-M sa...

Tomat ock paprika behöver framförallt värme och lä. Gärna sol också. men det kan vara värt ett försök?
Välkomna!

Agath sa...

Hej Lia!
Det kan man kalla strapslik lillsemster,var du inte nervös innan du fick din väska i dina
händer igen?
Jag hade nog slutat och fungerar tror jag om jag glömt min väska någonstans,jag hade säkert rivit upp himmel och jord*ler*
Tur att det slutade bra.

Så du har varit på en din lillsemester.
Norge är väl allt bra vackert?
Jag kommer strax in och läser om vad ni hittat på*ler*
Jag önskar dej en god natts sömn.
Godnattkramen.

Doran sa...

Ja.Tänk..!! Lia..Att du alltid ska råka ut för något hihihi tur att det bra..Med B-O är det som det är ,cellgifter illamående o.s.v. (ja du vet) vet ej hur långt han har kvar...:( Nettan med familj är nere i Kolmården med sina barn just när det är släktträff..men Malle och halva hennes familj kommer ju Patrik (hennes man) och äldste sonen Tobias är i Norge då på djupdykning..Ja det gåt tydligen icke att samla alla..tyvärr! (kanske Netten hinner hem ,hon vet ej det nu) så jag får ringa Anders och säga som det är...ha det gott så länge ,jag är på jobbet nu..!Kram!

Doran sa...

Faen oxå så mycket felstavat skit också...men du förstår nog ändå eller hur?

Anonym sa...

Såklart jag gör. =) malin kommer också. Hon hade andra planer, men ville hellre komma hit, så hon tackade nej till det andra.

Agath sa...

Hej Lia!
Har fortfarande on trots att det gått en vecka nu sen det hände,det stör mej för jag kan inte skriva länga stunder eller lagar mat som jag vill...

Idag har det faktiskt hållit uppe,det har varit en ganska behaglig dag trots allt,det var ju så kyligt i går.
Ja du läsa böker klarar jag inte långa stunder itaget,handen stör mej när jag inte kan hålla bolen som jag ska.
Film på TV:n har du 9:an så går Sherlock Holmes
just nu började strax efter 22,00 tiden.
Eftersom det har gått så långt på kvällen så önskar jag den en fin Måndag.
Kramar.