lördag 31 oktober 2009

Alla Helgons... eller Haloween?

Det är Alla Helgons helgen nu. Vilket vi samtidigt kallar Haloween. Jag tror att vi i Sverige liksom har slagit ihop de två helgerna till en och samma. Just i år infaller det samma helg, men vår Alla Helgons Dag är flytande och infaller i slutet av oktober eller i början av november. Haloween är så vitt jag vet, alltid 31 oktober.

Ikväll och vi tar en promenad för att se hur vackert det är på kyrkogården när mörkret har fallit.
När vi kommit hem, börjar det säkert ringa på dörrklockan. Alla ungar vill ju visa upp sig utklädda till spöken och varulvar mm. Jag har laddat med en massa godis förstås.


Jag har klätt ut våran skyltdocka med häxhatt, svart lång klänning och stripiga testar som väl skall vara något slags hår. Hon har bara en hand, så jag har fläckat ner en gasbinda med röd karamellfärg och lindat det runt armstumpen. Hon har äckliga ögon också, eftersom det inte är någon iris eller pupill målat i dem. Däremot har hon makeup. Ser makaber ut, faktiskt =) Som en stilig festklädd dam, som råkade illa ut och som nu går igen.
Hon står utanför ytterdörren och jag har släckt utebelysningen.
En pumpa som lyser har vi där också, samt ett par små ljuslyktor också i form av pumpor.


Många tycker att det är fånigt och "amerikaniserat" när ungarna ringer på dörren för att få godis.

Jag minns när jag var liten. Då  klädde vi  också ut oss (speciellt tjejerna) alla ungar i kvarteret .Antingen som påskkärringar eller med ett luciatåg. Vi ringde på varenda dörr och sjöng för dem. Vi fick massor av pengar och ibland godis eller en frukt. Det var bla a en tant som alltid gav oss en apelsin. En enda apelsin till 20 ungar. Det var vad hon hade råd att avvara. Vi fick ju frukt, godis eller en slant av andra också, så när vi var färdiga, så lade vi alltihop i en stor hög och så delade vi upp det rättvist mellan oss.

Jag minns ett år, när jag var 10-11 år, så tjänade jag ihop över 300 kronor! Vi var inte så många det året, för många som varit med tidigare år, hade vuxit upp och var inte med. Det var första året jag hade egna pengar till att köpa juklappar =)

Många många, framförallt äldre, satt och väntade på att vi skulle komma. Hade de inget att ge oss, så fick de en liten teckning av oss istället. Vi brukade sitta och rita teckningar medan vi övade på sångerna, nån dag innan. Vi behövde inte öva så mycket, eftersom det ju alltid var övning på skiolan också, med samma luciasånger. Praktiskt.

Vad jag ville ha sagt var, att detta är inget nytt. Nu är det vid Haloween. När jag var liten var det vid påsk eller  Luciafirandet. Samma tillvägagångsätt. (långt ord)

Skillnaden är kanske att vi sa aldrig "Bus eller Godis" Vi började sjunga, när de öppnade dörren.

Nu skall jag sätta ut nämnda dam/spöke utanför dörren igen. Hon stod där i går kväll också.


Buuuu på er Pompisar!

3 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
I går var det ett par barn som frågade om jag ville ge godis
eller få bus,så den där Amerikanska fras
har nått hitt....
Ha det gott du också.
Kramar.

Mary-L sa...

Ja,utklädd till påskkärring eller Lucia oki då, men varför hylla döden med äckliga kläder???? och typ en gummiyxa fastsatt i huvudet. med låtsas blod...eller efterhärma "motorsågmassakern"...är det roligt??? och vad ska skrämseln vara bra för ??fattar "nada" jag förstår ju att ungarna får en fel uppfattning av vad som är rätt eller fel..när det gäller våld..Jag tråkig? icke alls...:) gillar maskerad ,men inte att det ska visa våldet..det är ju sjukt..! ha en fin allhelgonna helg! Tänd ett ljus!

Jag, en Farmor och Mormor sa...

Jag har tänt massor av ljus. överallt. Och lyktor.