torsdag 29 oktober 2009

Storhandlat

Puh! Nu har vi storhandlat ska jag säga.
Jag hade sedan förra veckan beställt en fläsklåda hos en lokal charkhandlare. Han har öppet torsdagar och fredagar under em/kväll. Det är 11 kilo skivat, tärnat och putsat fläsk för 700 kr. Nästa lön ska jag även beställa en köttlåda. Då får man  ca 8 kilo nötkött för samma pris. Jag köpte i dessutom 2 kilo Rostas och 3 kilo köttfärs idag hos Örjan, så att det finns att plocka fram ur frysen allt eftersom.
Efter att vi hämtat lådan, så åkte vi och handlade på Willys. Där blev det bla a  inhandlat följande
5 kg spaghetti,
2 kilo ris,
10 paket Alaskan Pollok (totalt 4 kilo)
2 kilo kycklinglår
3 kilo morötter.
8 burkar krossade tomater
3 burkar majs.
Jag hade redan konserver hemma, men passade på att fylla upp lite, när jag nu ändå var igång liksom =)

På Ö&B hade de jättefin potatis. 5 kilo för 10 kr! 50 öre kilot. Det är ju löjligt. Jag köpte  2 påsar, men jag tror jag ska åka dit i morgon och köpa några påsar till. Dert går ju bra att förvara i matkällaren.

Nu är det ganska fullt i alla skåp och det känns jätteskönt. Jag ska köpa lök och kålrötter också som jag skall lägga in i matkällaren. jag kan gå in dit och bara stå och mysa över att det finns en massa mat där!

Lite besvärligt blev det allt när jag kom hem med all maten. Det var ju fullt i frysen. Så nu har jag rensat bort en kasse med sånt där gammalt som man alltid har liggandes. Nästan tomma grönsakspåsar. Nästan tom pommes fritespåse. Nästan tom frallapåse osv.
Så nu håller jag på att frosta av frysen. Sen ska jag torka ur den och så får den stå i natt och bli riktigt torr innan jag kör igång den i morgn bitti.

Det är så pass kallt ute att maten står sig bra ute på den inglasade altanen där inga djur  (läs katter) kan komma åt den. jag ska även täcka över med några trasmattor, så att det isolerar lite extra.

Nu ska jag gå och kolla hur mycket is som lossnat i frysen. Det är inte så mycket is, men vi har ju bott här i nästan ett år nu, så det är verkligen hög tid att ta tag i att frosta av och göra rent.

Tjingeling så länge, Pompisar!

2 kommentarer:

Mary-L sa...

Hallo på dig..Vet du..vi fick lov att köpa en ny (Cylinda) kyl och frys ,för att få lite mer plats...så nu har vi två lika dana...det blev jättebra, jobbar hela helgen ha det skönt nu , vi hörs...Kramdu som är ledig..:)

Agath sa...

Hej Lia!
Jag vill önska dej en trevligh
Halloween
Kramar.