onsdag 16 juni 2010

Hemgjord vaniljkräm

Om man byter ut mjölken till nån slags soyaprodukt och tar mjölkfritt smör, så borde man kunna använda detta recept till tårtfyllning. Jag måste testa! Blir det bra, så kan jag använda samma fyllning i samtliga tårot till bröllopet.

bir det inte bra, så får jag hitta på nåt annat i den sk " allergitårtan" D.v.s. en av tårtorna skall vara laktos, gluten och mjölkfri.

Beräknat för 6 personer



Ingredienser

5 dl mjölk

1 st vaniljstång

1 1/2 dl strösocker

7 st äggulor

1 1/2 dl maizenamjöl

50g mjukt smör

Tillagning


Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg både stången och fröna i en kastrull tillsammans med mjölken. Låt koka upp.

Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Häll över den heta mjölken under vispning.

Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Det får inte koka! Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål. Tillsätt smöret under omrörning och kyl krämen i isbad eller kyl.

3 kommentarer:

M sa...

Nu är jag hemskans besvärlig, men det vore väl praktiskt om också veganerna kan äta av specialtårtan? Och i så fall måste den vara äggfri också...

Pompi sa...

Veganer...just det ja. Jag trodde de i alla fall åt produkter från djur, även om de inte åt djuren...OK, Jag fixar!
DDDDddu är inte besvärlig. Du är blivande brud... ;-)

Peter sa...

Och smör är inte heller ok...