söndag 27 november 2011

1:a Advent

Idag band jag tre julkransar Två kransar har jag som vanligt "lånat ut" Det gör jag varje år, till olika personer. Jag tycker helt enkelt om att göra kransarna och jag har tre stommar. Den enda motprestationen jag vill ha, är att stommen returneras till mig, avklädd.

Den finaste kransen har jag på vår egen dörr. Så fint så =)

I morgon är det (läs idag) är det 1:a advent. jag har pyntat och fixat, men än är jag inte klar. Röda gardinkappan skall sättas upp i köket och så skall girlanden och ljuskedjan sättas i öppningen mellan kök och mat/vardagsrummet. Lite pynt nere i nostalgirummet skall det bli också. Just ja, jag måste fixa adventsljusstaken med mossa och svampar. Ska köpa lite längre ljus. Jag har skaffat en ny ljusstake som är djupare än den gamla. Det innebär att vanlig kronljus ser lite väl korta ut i den.
Julkrubban skall piffas upp med lite halm och så ska jag sätta ihop perpparkakshuset.
Tyvärr har de små tomtarna som brukar bo i pepparkakshuset rymt. Det enda de har lämnat, är sin lilla julgran, en liten mus, en vätte och så  belysningen till huset. Jag fattar inte var de har tagit vägen?!

Jag har letat och letat, så nu måste jag titta på "fel" ställen, så kanske jag hittar dem.

Saffransbrödet har bakats och det blev lyckat. Lustigt det där, att man vänjer sig till olika saker.jag använder alltid timer på spisen för att ta tid, när jag har nåt i ugnen. pip pip, så är bullarna klar. Vid ett tillfälle glömde jag förstås det idag och vips hann en plåt bli lite för mycket gräddad. Som tur är, blev bullarna i alla fall inte svarta. Bara bruna, istället för gula. De går nog åt...

Nu ska vi ta och natta. Söndagen skall ägnas åt att dels koppla in mammas nya diskmaskin och dels gå på julskyltning i Indal.

God natt, Pompisar. Jag önskar er en trevlig 1:a Advent.

1 kommentar:

Agath sa...

Hej Lia!
Inte julklapp här men det kommer det heller,
vi skulle ner till Älmhult denna helgen
nu är jag glad att vi inte åkte.Det blåser
så man får nog ha vikter i benen om man ska ut,
så det blir ju ingen julskyltning heller det är ju synd alltid när jag ställt in mig på något så blåser det av*suck*
Så ditt Barnbarn gillar musik också,vet du det gjorde min store son också han brukade dansa till Boney M,han stod och vickade på rumpan hur skivan blev vill jag bara inte tala om haha
Skönt att rean ifall nu till jul så ditt barnbarn får något han tycker om*ler*
Ha en bra dag
Kramar