lördag 22 mars 2008

Påskmiddag del 1

Jo så var det påskmiddag idag. Den var väl trevligt. Vi avslutade kvällen med att spela mitt nya spel.
Tyvärr var inte alla så krya och orkade äta. Men alla var ändå nöjda. Maten var god och riklig, så det var inget fel där. Men med en unge dålig, som knapp petade i sig något och med en annan unge som haft magsjuka hela helgen, så vad kan man begära? Och dessutom en karl som inte heller mådde så bra, som inte vågade äta så mycket...

Jag bjöd i alla fall på två sorters nybakade fortfarande ljumma bröd
  • Ett ostbröd med riven västebottensost och flingsalt ovanpå
  • Ett brytbröd med vallmofrön.
  • Gravad lax
  • Hovmästarsås
  • Ägg - förstås
  • räkor,
  • Creme fraiche
  • Röd caviar
  • Finhackad rödlök
  • Två sorters sill, kokt potatis till sillen förstås
  • Skinka
  • Vitlökskorv
  • Matjessillåda
  • Mimosasallad
  • Västerbottensostpaj
  • Ost & skinkpaj special (mitt eget suveräna recept)
  • ostbricka med 5 sorters ostar, synd att jag glömde ta fram en av dom, bara
  • Massor av olika ostkex
  • Williamstårta

Allt som kan vara hemlagat, är naturligtvis hemlagat. Sån är jag. Jag gillar inte färdigmat från affären.

Därmed inte sagt, att jag liksom "ser ner" på folk som köper färdigt. Jag tycker bara inte att det är gott, helt enkelt! Då är jag faktiskt hellre utan.

Jag skulle aldrig köpa sådana där fryslådor med färdigmat. Nu säger massor att "ja, men jag tycker att den och den är riktigt bra". Jaha, tyck det då. Men JAG tycker inte så. Jag har provat vid kanske 3-4 tillfällen Och blivit lika besviken varje gång. Dels smakar det konstigt. Dels är det så pyttelite i varje låda, så man blir inte ens mätt. Vilket i och för sig väl är bra, eftersom innehållet är (i min värld) rent äckligt.

Jag tycker mycket om att laga mat. Jag är så konstig, så att jag tycker det är lika kul att koka makaroner och steka falukorv, som att göra potatisgratin och biff. Fast just falukorv är inte heller god mat. Men ni förstår kanske vart jag vill komma?

Nu ska jag ta mig ett glas vin innan jag kryper till kojs.

Till min stora glädje, skall jag ha främmande på middag i morgon igen =)

Då åker allt fram igen och jag tror jag måste göra en ny matjessillåda. Det var åtgång på den

Så här gör man:

Matjessillåda

Varva skivat (rå) potatis med matjessillbitar, massor av dill och strimlad purjolök i en smord form. Häll på 3 dl grädde. Kör i ugnen tills potatisen är mjuk.

Paj:

Jag köper färdig smördeg, för det är jag så dålig på att göra. Klä en pajform med degen och förgrädda i 200 grader i ca 10 minuter. Blanda under tiden 3 hg rökt tärnad skinka, en påse riven ost, (typ gratängost) med 1 strimlad purjolök, 3 ägg och 3 dl grädde, 5 msk oregano (minst) , lite salt och svartpeppar.

Häll blandningen i formen och täck hela pajen med skivad tomat. grädda i ugnen i ca 180 graders värme, tills allt stelnat. ca 50-60 minuter. Ibland tar det lite längre tid.

Västerbottensostpaj:

Gör lika som med pajdegen ovan. Blanda 3 ägg, 3 dl grädde och en riven västerbottensost.Häll allt i pajskalet och grädda samma som ovan tills smeten stelnat.

Huvva hemska grädde, men det är det som är trixet. Så det så.

Skål och god natt

Inga kommentarer: