söndag 23 mars 2008

Påskmiddag del 2

Jaha, så var den dagen slut. Påskdagen 2008. Midagen var lyckad. Vi åt samma mat som jag bjöd på igår. Det var gott idag också ;-)

Kvällen avslutades med att vi såg på två DVD "Svenskarnas Egen Historia" Ni vet, den som de har gjort reklam för på TV. Vi såg delen som handlade om södra Norrland, samt delen som handlade om Stockholm. Intressant med historia, tycker jag. Men för min del, är jag mer intresserad av historia som vi inte kan se på film, utan som vi egentligen bara kan gissa oss fram till. Ja, till en viss del kan vi ju även läsa oss till den. Nämligen tiden från 1000-talet till 1700-talet.

Det är intressant det! Gärna bondetiden under denna period, jordbrukets utveckling, hur det gick till på gårdarna, statarnas villkor, småbrukarna, torparna , fiskarna osv. Även hur det gick till hos storbäönderna är ju intressant. Industrialieringen kom ju främst på 1800-talet. Det är också intressant. Men det är även mer dokumenterat. Så det är den tidigare delen av vår historia som jag gillar.

Nu är det ju så att i städerna, (framförallt Stockholm då) följer man historien och människornas leverne enklast genom att kunna sina kunglängder. Om man läser om tiden för Gustav Vasa, Erik den XIV, Oskar den I och Oscar den II, Karl den XII osv.
Då ser man även krigen och vad krigen gjorde för Sverige. Hur stadskassan tömdes av de eviga krigen osv.
Ja, historia är intressant. Vad synd att jag inte visste det, när jag gick i skolan =)

Nu återstår bara att krypa till sängs.
Så därför bjudar jag eder God natt. Sov så gott.

8 kommentarer:

HTA sa...

Hej, jo historia är ett favvo ämne för mig också.
En undran, går det fortfarande inte att skriva inlägg på min blogg? Jag har gått in överallt och kollat men ser inget som fattas.

Anonym sa...

Nej det går inte, för du har ju inget fält för kommentarer under din text. Du har bara datum och mailkuvertet. Däremellan skll det även stå 0 kommentarer, eller 1 kommentarer om nån skrivit där.

Anonym sa...

Skorna är inhandlade

Jag, en Farmor och Mormor sa...

Peppe:
Kanon. Jag ska be Lars sätta in pengar åt dig. Tack

Anonym sa...

Tjena Syster...Du ska läsa P-A Fågelströms böcker ..bl.a. mina drömmars stad ,samt, två till de handlar om den lilla människan i Stockholm (förr i tiden) inga Kungar här inte) mycket bra böcker vill jag påstå! kram på dig ...

Anonym sa...

Syrran: Jag har P A Fogelströms hela romansvit, jag tror det är 7 böcker. Och jag är en sån som läser om mina böcker. Dessa har jag väl läst ett 20-tal gånger - minst =)
Där finns även de flesta kungarna med. Eftersom den lilla människan blir tvingad ut i olika krig, bla 30-åriga kriget, pga de olika kungarnas ärelystnad...

Anonym sa...

Det är ju lite kul att både du och Tony och Jag gillar historia visst då? (det går ju ej att ge honom en kommentar heller ,på hans blogg...)

HTA sa...

Jaha, vart faan har det tagit vägen då, det fanns ju där förut!:(