söndag 13 april 2008

Klipp klipp

Idag har vi åkt runt och kollat på hus. Det finns många obljekt, men vi är båda lite kräsna. Och det ska man vara. Man ska inte köpa något, "bara för att" Det är ju viktigt att det känns helt rätt. Vi har ju inte heller någon panik och det är ju skönt.

Jag har klippt min lilla brorson idag. Han blev så fin så. Nu är han 3 fingrar gammal. Och nästa gång blir han 4 fingrar och efter det så blir han hela handens fingrar gammal. Det är svaret jag fick på frågan hur gammal han är nu.

Jag måste erkänna att det inom matlagningens värld, finns 2 saker jag är superdålig på. Det ena är att koka kaffe. Det andra är att koka ägg.

Det första. med kaffekokandet, är egentligen inget problem. Lars får koka kaffet, så blir det bra. Det andra har vi idag löst med att köpa en äggkokare. Glad i hågen skulle jag prova den och då fanns förstås inte det lilla måttet, som man använder till att mäta rätt vattenmängd med. Alltså måste vi tillbaks och reklamera. Jag blir så trött. Varför är det så ofta på det viset???

Det blev köttfärslimpa till middag. Jag gjorde 2 st små. Den ena fylld med inlagd vitlök, soltorkade tomater och riven parmesanost. Den andra var på klassist vis, fast med lite senap i som extrakrydda. Jag var tvungen att göra 2 sorter, eftersom jag inte visste om jag skulle tycka om solrokade-tomater-alternativet. men det blev gott, det också. Nästa gång ska jag även tillsätta lite fetaost.

Natten är nära, jag skall snart krypa ner med en god bok. Det är för mig den yttersta avkopplingen. Att få läsa! Hujeda mig för talböcker. Visst det är bra att de finns för dem som behöver det.
Men för mig, är själva läsandet viktigast. Boken, bokstäverna och meningarna, det är det om är grejen. Doften av boken, den lite torra, med trycksvärta. Det är det som ger mig behållningen.

Kommer aldrig i tiden att kunna ersättas med en inläst talbok. Nej fy, vad tråkigt. Jag kan inte ens tänka mig in i att kunna njuta av en bok, om jag inte får läsa den själv. Jag fasar för den dagen, när jag inte längre kan det. Ge mig en kasse böcker och jag är lycklig i flera dagar.
Jag plöjer igenom 3-6 böcker/vecka.

Jag måste ta mig till biblioteket, nu under kommande vecka. Jag känner att jag behöver 10-15 böcker, som jag kan plocka bland, innan jag med en nöjd suck bestämmer mig för vilken jag vill läsa. Å härliga böcker! Bäst vore det med en serie, där jag kan slå igen en bok, för att direkt plocka upp nästa och fortsätta läsningen.
Sagan om Isfolket! Yes! 47 böcker! Det brukar ta mig ca 3 veckor. Och då jobbar jag ändå heltid...Nu har jag ju läst serien 4 gånger, så jag ska inte läsa den igen förrän det har gått minst ett år sedan sist. Det blir lagomt till semestern det.

Hejdå.Sov gott

Inga kommentarer: