torsdag 14 augusti 2008

"Uti skogen ska vi gå"

tralla lalla lalla la.
Jag har varit i skogen i kväll, på svampkurs. Oj vad jag har letat svamp! Korgen var full till 1/3, men jag hade bara några få ynkliga svampar med mig hem. Kursledarna ratade den ena fina svampen efter den andra. Oätlig - oätlig - giftig - oätlig - i all oändlighet.
Men jag har nu lärt mig 2 svampar. Fårticka och Gul Kremla. Och så hittade jag en slemmig sort, som var jättegod. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, men det får jag kanske lära mig nästa gång? Vi ska få lära oss två olika svampar varje gång.

Men jag undrar varför jag aldrig någonsin hittat kantareller? Jag menar bara att jag har varit ute i skogen så mycket och plokat bär och då även spanat efter kantareller, men aldrig sett några.
I kväll hada alla utom jag hittat minst ett par kantareller. Vi var närmare 40 personer. 39 hittar kantareller men jag blir utan. vad beror det på? Jag hittar bara en massa gula löv. Om nån annan ser något gult, så är det en kantarell! Bu-hu-hu.

Nu ska jag vila min trötta kropp. Att gå i svamskogen är ingen lek. Nu har jag ju använt nya muskler igen. Svampletarmusklerna.


Gonatt, sov gott, dröm sött.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Lia:Det var inte blodriska?
Ha det gott.

Anonym sa...

Hej agath. Det kan det ha varit, jag minns inte. Det var många riskor.

Anonym sa...

Hallo på dig! Jasså du plockar svamp du...det har jag slutat med för jag HITTAR hellre aldrig kantareller..konstigt ,va? blir så sur så...men det finns ju att köpa..Har du skickat bild än till Siv? ha det gott (köket blev bra ska du veta) kramar....

HTA sa...

Kommer du inte ihåg att farsan lärde oss att man inte behöver gå så långt för att hitta god svamp?
Ut i trädgården så hittar du både röksvamp och bläcksvamp! Otroligt goda när man steker dom.(innan dom blivit övermogna vill säga).

Anonym sa...

Jo, men jag har aldrig haft varken det ena eller det andra i min trädgård. Däremot brukar vi ha bläcksvamp i gräsmattan utanför jobbet. Fast det är ju kantareller och Karl Johan jag helst vill ha.

Anonym sa...

Du Lia..Farmor var en "fena" på att plocka svamp..helt otroligt vad hon kunde hitta Kantareller och fingersvamp m.m.men för mig funkar det icke,.presic som du ....bara gula blad! *skratt* Hon berättade vart jag skulle titta och leta,men sorry ingen svamp alls såg jag ????? (tror att detta är något medfött) L kramar till dig dig ..jag bara älskar kantareller...så gott så

Anonym sa...

Jag SKA hitta kantareller. Jag tror de finns i Indal ;-)

Anonym sa...

oki..då vill jag bli bjuden på dem eller hur???

Anonym sa...

Godaste smörstekta kantarellerna. Såklart!

Anonym sa...

Hej Lia!
Kantareller har jag i kylskåpet,ska strax ut och steka
dem*skratt*
Det är väl det bärmaste kantareller
jag kan komma så är det affären*ler*
Jag önskar dej en fin Lördag.
Kram.