fredag 13 februari 2009

Så maktlös

Jag känner mig så maktlös- jag vill inget annat än att min dotter ska bli frisk och må bra. Men det blir bara bakslag, hela tiden!

Idag fick hon ta permis från sjukhuset över dagen. Hon har varit där i 16 dagar och längtar förstås hem till sitt och till sin katt.

Hörde av sig till mig efter bara några timmar. Då hade hon jätteont och måste tillbaks till sjukhuset direkt, för att få en morfinspruta. Jag kontaktade lasse som skyndade sig från jobbet för att skjutsa upp henne till sjukhuset. Gudskelov, jobbar han nära hennes lägenhet och Gudskelov att sjukhuset är så nära.
Så ont hade hon, att hon inte ens hann förklara något för personalen. De såg direkt hur ont hon hade och hon fick sin spruta.

Hon har en stomipåse som hänger där tom. Det passerar inget från tarmen ut i den. Såklart gör det ont så in i...

Maktlös stå en ( förkyld) mamma bredvid och kan inget göra. Jag kan inte ens hälsa på henne. Har inte varit där på en hel vecka. Jäkla förkylning!

Dessutom är det helg nu. Då händer inget på sjukhuset. Om det inte blir alldeles akut förstås, så att de bara måste operera på studs!

Jag vill att hon ska få komma hem.
Jag vill att hon ska få må bra
Jag vill!
Jag vill!
Jag vill!

Men jag kan inget göra...

När barnen var små och gjorde illa sig, så blåste mamma och det blev genast bra.
Om de var sjuka, så höll jag dem i min famn, sjöng litegrann för dem och de blev lugnare och somnade så tryggt.

Men detta. Det räcker minsann inte att sjunga lite eller blåsa på såret! Jag har försökt blåsa i 3½ år nu, men vad f-n hjälpte det? Maktlös.
Så jävla maktlös.
Jag lider med dig min älskade unge. Men vad hjälper det? Det blir det inte bättre av.

9 kommentarer:

Anonym sa...

uusch och fy ..så jobbigt hon har det....men det blir bättre framöver,det tar sin tid för magen att komma igång, för en vanlig enkel op. i magen ,tar det c:a en vecka för innan den blir okey...så misströsta inte ...kramar..!

Anonym sa...

problemet är tyvärr inte att magen skall komma igång efter operationen. Magen är OK i sig. Hon har inga särskilda problem i operationssåret och de har tagit bort tejpen. Hon har nu haft otroligt ont i 17 dagar...Det är att det är en förträngning i tunntarmen efter tarmvredet.
Nu gör det så ont så hon nästan skriker, när det krampar. Hon får morfinsprutor dygnet runt. Hon är på röntgen just nu, för att se om tunntarmen utvidgat sig och svällt utåt eftersom tarmvredet kanske gjort det för trångt att passera förbi. Då måste de genast operera igen.

Anonym sa...

Lia!
Usch att de inte kollade upp så allt fungerade innan de skickade
hem din dotter,jag förstår att det
tär på hela familjen detta att hon inte få vara kry.
Men jag önsklar att ni får en bra Alla hjärtans dag och att hon snart får bli frisk.
Kramar.

Anonym sa...

Ja,naturligtvis då förstår jag ,att hon har Djävulskt ONT..jag menar bara det att det kommer att ta tid innan hon blir helt återställd, Jag "lider" med henne..Jäkla "skit" att hon ska behöva utstå detta...Jag menar ju bara ,att det är faktiskt en Jättestor operation som hon har gått igenom Därför tar det tid..!Innan magen har accepterat det som är borttagit...hälsa henne så gott,hör av dig när hon orkar ta emot besök! Kram!

Anonym sa...

Läkaren tror att det är en "knut" som håller på att lösa sig själv. Det är därför det gör så vansinnigt ont, men att hon inte heller kan ha sådär ont länge till. De är därför beredda att operera igen. fast inte idag. Tyvärr kan det i sin tur leda till fler likartade problem. Det kan altså bli bra, men det kan lika gärna fortsätta på samma sätt...

Anonym sa...

Läkaren tror att det är en "knut" som håller på att lösa sig själv. Det är därför det gör så vansinnigt ont, men att hon inte heller kan ha sådär ont länge till. De är därför beredda att operera igen. fast inte idag. Tyvärr kan det i sin tur leda till fler likartade problem. Det kan altså bli bra, men det kan lika gärna fortsätta på samma sätt...

Anonym sa...

Hmmmm...det är bara att hålla tummarna..för Camilla ,eller hur? Men jag känner på mig, att det går bra! Ha...det så länge.

Anonym sa...

oki..du vet kanske inte, att jag är lite "synsk"..*skratt*

Anonym sa...

Ärvt en del av vår Farmor!