måndag 30 mars 2009

Veterinärbesök, akuten och mera sjukdomar

Så har vi då varit hos tant veterinären med Zink. Han skötte sig exemplariskt och hon fick undersöka hela kissen. Inga problem. Han är så snäll, den katten.

Vad sa hon? Jo hon tog skrap-prov för att kolla om det är rävskabb, men såg inget i mikroskopet. Det kan dock vara det ändå.

Det kan även vara foderallergi, vilket ser väldigt lika ut.

Så han fick en kortisonspruta och skall käka prednisolon i 10 dagar, mot klådan. Dessutom fick han antibiotika, som också skall ges i 10 dagar.

Vi fick (gratis) också 5 burkar mjuk kattmat för ev. foderallergi, samt köpte en påse med torrfoder också. Lite hänglsen och svångrem alltså, ifall det nu verkligen är foderallergi.

Vi måste ge båda katterna samma mat ett tag, så att han inte kan få i sig något av Samiras mat.

Nu ligger han där nere och noppar sin päls, så han är väl snart naken...

Jag ska ta och pillra i honom antibiotikan nu, så att den kan påbörja sin verkan.

Allt som allt kostade kalaset drygt 800 kr. Det tycker jag verkligen är överkomligt.

Beträffande Camilla, så ser det inte så roligt ut. De gick in med en kamera i stomin och kollade. Det lutar åt att hon har Chrons syndrom, inte Ulcerös Kolit.

Chrons kan inflammera såväl, svalg, tjocktarm, tunntarm och ändtarm. Ulcerös Kolit går bara på tjocktarm och ändtarm. Fast i ändtarmen heter det Ulcerös Prokit istället.

Tar man bort tjocktarmen,när man har Ulcerös Kolit, så tar man bort sjukdomen. Har man däremot Chrons, så är den kronisk och kan ej tas bort helt och hållet. Man kan kapa bort en del av tunntarmen (som lyckligtvis är lång) och därmed bli ganska symptomfri. Sen får man hoppas att det inte kommer tillbaks. Fast såvitt jag förstått, finns det inga garantier till det. Därför är det ingen idé att inbilla sig, att det kommer att försvinna totalt.
Positivt är, att de förmodligen kan få igång en läkning, genom att pumpa i henne kortison. Sedan måste hon igång igen, med sina vanliga antiinflammatoriska tabletter, som hon ju slutade med inför operationen. Det är nog därför det gjort så ont. Hon har ju inte ätit medicinen.

Hon är alltså, om det visar sig att hon har Chrons - svar om några dagar - feldiagnoserad redan från början...

Jag tycker så synd om min unge. Det är förjävligt.

Min svärfar ligger också på sjukhuset nu. Vi skjutsade in honom till akuten igår, eftersom han var varm, röd i ansiktet och släpade på vänster ben. Han har inte heller full styrka och styrsel på vänster arm. Efter röntgen sa de att de tror det är en stroke eller hjärnblödning. Ev, skall han upp till Umeå.

Vi hörs Pompisar

Nu för tiden, så hejar folk på mig, där på akuten....

4 kommentarer:

sarawn sa...

Nämen nu får det väl vara nog! Har ni inte fått er del av oturskakan redan? Det är så orättvist att en del ska drabbas så hårt medans andra bara glider omkring på en jäkla räkmacka. Nä nu får det vara nog! *bestämmer*
Styrkekramar till er alla!

agath sa...

Hej Lia!
Jag hoppas du står rycken för allt som händer i din familj just nu.
Felbehandlad då vet du att du kan annmäla detta eller hur?
Hoppas hon snart får den hjälp Camilla behöver.Sänder här några
styrkekramar till dej och familjen.

Lia sa...

Hej agath och Sara.
Tack för kramarna. jag tar emot dom och använder dom =D

klart jag orkar. Än så länge. Om det börjar barka rakt åt skogen, så sjukskriver jag mig en vecka eller fem och återhämtar mig.

busan sa...

Hej Lia...om det nu är Chrons sjukdom..så ska du naturligtvis begära ersättning genom Patientombudsmannen..okey!!! hon blir ej friskare för det...men det blir iallafall "plåster" på såren..Hälsa till henne ,och många kramar från mig vi hörs..