söndag 3 maj 2009

Fläskfilé med rostade rot/grönsaker

Dela rotsaker i jämnstora bitar. Inga proportioner får ni, utan ni får själva ta så pass mycket som behövs utifrån det antal personer som skall äta =) man kan i princip ta vad man vill.

Broccolibuketter
Morötter
Palsternacka
Rotselleri
Färska halverade champinjoner

Lägg allt i en långpannan.

Ovanpå det skall du lägga en putsad halvt tinad fläskfilé. Är ni många, så ta två fileér

På sidorna om fläskfilén skall det ligga ca ½ cm tjocka skivor av Bakpotatis
Täck även potatisen med skivade tomater.

Häll över massor av "Kött&Vin Fond" Kommer inte ihåg märket, men flaskan är lite "bullig" i formen. Bongs?
Häll fram o tillbaks över alltihopa , så att det även kommer på filén
Det går åt ca 1/3 flaska till två personer och ½ flaska, eller t.o.m lite mer, till 4 personer.

Skjuts in i ugnen, mellanläge ca 200 grader i 40-45 minuter.

Fläskfilén blir då lite skär i mitten.

Prova också med provsticka hur rotsakerna känns. De ska vara aningen "al dente"

Om man inte är rädd för kalorier, så kan man hälla på 2 dl grädde också. Jag gjorde det, när det var barn som skulle äta med oss. Det blir lite mildare då och de uppskattade såsen som bildas.

Smaklig spis Pompisar

6 kommentarer:

sarawn sa...

Mmmmmmmums låter detta! Jag ska helt klart prova nästa gång det står fläskfile på menyn :)

Mary-L sa...

HIHI vet du Lia...det du skrev om fläskfile och rot grönsaker,nu när jag kom hem från jobbet,så håller Roger på att göra nästa exakt likadan mat rätt ,lustig eller hur?
men enligt honom så är det Gi mat...ha det gott ..vi hörs!

mary-L sa...

Ser du att jag har tagit bort namnet "busan" ,det var sååå "töntigt..*skratt* nu är det mina andra namn som gäller ..Mycket bättre ..visst då?

agath sa...

Hej Lia!
Vad gör jag för fel jag hade samma som igår kålrot morötter och potatis,det blev inte samma spänst som i går,kan det bero på att jag penslade med lite olja på eller?
Det var difinitivt bättre i går.
Och ändå så var det inte inne så länge....
Men ditt recept ska jag försöka ,ej
på,men du hur stora bitar har du av rotfrukterna?

agath sa...

Nu har jag smytet det tack så mycket.Hoppas du har en bättre
dag i dag,själv så drar jag mej för att ta min pro,menad,ja du vet varför...
Kramar.

Mary-L sa...

Du efter ni varit i Umeå...så bara MÅSTE du komma upp ..visst..ha det gott hälsa Camilla!