söndag 24 maj 2009

Putsa fönster

Här sitter man och får fönstren putsade =)

18 fönster att putsa. Det är 4 glassidor per fönster, (2-glasfönster, in- och utsida) vilket ger oss 72 sidor att putsa. Då är det billigt att betala 500 kr...

Å så fint det blir. Allteftersom Kent tvättar och gör klart, så går jag efter och sätter upp nya gardiner. Jag konstaterade nyss, att det nu är vita eller ljust beige gardiner i alla fönster i hela huset!

Somrigt, rent, ljust och fräscht. Då blir jag glad och det är värt varenda krona.

Det är kul att se ett proffs jobba. Inte behöver han gno och putsa som jag gör, för att få det rent och blankt inte!

Jo, man ser vid en närmare granskning att resultatet inte är helt perfekt, men det lilla jag ser, kan jag ju fixa bort enkelt. Det viktiga är, att jag slipper grovjobbet.

Han till och med hämtade stegen och tog badrumsfönster på utsidan. Det är ett litet runt fönster, som inte går att öppna. Det sitter dessutom på ovanvåningen, så man måste ha en stege för att komma åt det. Nu är ju både Lars och jag lite skeptiska till höjder, så det blev vi lite extra glada för.
Och inte nog med det! Han tog även glasen på bron. Det sitter enkelglas där, så det är en enklare inglasning. Vi ska sätta upp lite lyktor som får hänga i en grupp från taket, som vi kan tända på sommarkvällarna. Det blir mysigt.

Nu ska vi betala honom och sen ska vi åka till stan.

Vi ska titta efter en Murgrill, som vi vill ha på altanen.
Vi har beställt en färdigkapad monteringssats av en inglasa altan på ca 16 kvm. De vi har tittat på låg mellan 37-42 tusen kronor, men så hittade jag till WillabGarden. Där hade de en för 33 tusen. Så jag beställde den, samt hängrännor till. Så kom orderbekräftelsen. Då ser vi att hela paketet kostar 30500! Dessutom ingår en värmefläkt, värd ca 2500 kr. Den tror jag att jag skall sätt in i växthuset.

Själva altanen är ju ca 32 kvm, så vi får ett trädäck utanför. På halva den ytan skall vi lägga klinker och ställa upp en murgrill på hörnet.

Här är det kanonväder och det blåser så fint. Det är perfekt torkväder för tvätten idag.

Ha det så gott, Pompisar

8 kommentarer:

Mary-L sa...

Lyckliga dig...här finns det ingen som putsar fönster så billigt...

Lia sa...

Vad tar dom hos er då? För en hundring i bensinpengar, kanske han kan komma till dig. 25 kr fönstret. är det dubbelfönster så blir det 50 kr

Linnea S. sa...

Nej du, nu börjar det bli dags att uppdatera!

Mary-L sa...

Oki ska tänka på saken ,..ha det gott,mår Cammila bra? När åker ni?

Mary-L sa...

Hmm..??? Camilla ,naturligtvis..*fniss*

Lia sa...

Hon mår bra tack. Måste bara ha en långt återhämtningsperiod. Vi åker den 8/6. Tjoho!

mary-L sa...

Åh så himla kul ni ska ha...men det är väl "unt" ha det gott hälsa

Lia sa...

fast - nu är det inte så bra igen, med henne =(