onsdag 15 juli 2009

Blommor

Vet ni, jag har kommit på att jag är väldigt förtjust i blommor! Ja, inte är det någon direkt överraskning, men jag kom på att jag nästan alltid har färska blommor hemma. Året om.
Eftersom jag inte röker, sedan ca 8 år tillbaks, så kan jag istället unna mig en liten blomma då och då.
Köp en ros, en gerbera och lite grönt. Det kostar ca 35-40 kr. Och det livar upp hela huset, tycker jag.
Om jag har haft väldigt lite pengar, så kan en ros eller en gerbera räcka. Det behövs inte så mycket, för att humöret skall stiga. Ett nystädat kök, med en enkel blomma på köks-ön. Det behövs inte så mycket.

Sommartid är det ju perfekt. Gratis blommor överallt i naturen! Plocka in en buket och njut.

Eller varför inte plocka en bukett och ring på hos någon äldre släkting, som inte kan ta sig ut själv. Och som dessutom aldrig får besök.
Varför måste det vara en släkting? kanske det finns en äldre, ensam granne, som skulle bli glad för en bukett vilda blommor?

De blommor jag köpte till vårt lilla bröllop, förra helgen, står fint fortfarande. Jag köpte några buketter billigt på Plantagen och gjorde min egen brudbukett. Det blev blommor över, som jag delade upp i vaser.

Jag har vaserna ute på den inglasade altanen. Där står de svalt om nätterna och håller längre utan att vissna.

Min lilla brudbukett, skall jag torka, som sig bör =) Det är dags att ta den nu, innan den börjar vissna.

Nu ska vi iväg till stugan och börja rensa lite där. Fy, vilket mastodontarbete vi har framför oss...men det måste ju göras och svärfar har ett enda barn, så vi har liksom inget val. Vi måste ju hjälpa honom. Han fick en stroke för ett halvår sedan och kan inget göra själv. Han är 83 år, så ingen kan heller begära att han skulle klara speciellt mycket - med eller utan stroke.

Vi hörs Pompisar

5 kommentarer:

Linnea S. sa...

Jaa, nu när du säger det! Jag kanske ska plocka lite rödklöver och gå upp till galengubben ovanför och ringa på! :D

Agath sa...

Hej Lia!
Ja jag har gjort det en tid nu,kanske för jag vill inte klä allt i skrift här,då är det ett
bra sätt tycker jag.Ja man får i alla fall
skriva av sig.Tur att de går att sudda bort
det skrivna man inte vill ska synas*ler*
Jag önskar dej en fin Onsdag.
Kramar.

doran sa...

Ja, du Lia..det är tur att du är lite av en "arbetsmyra" eller hur?

Lia sa...

Nähä. För jag har slutat att vara arbetsmyra. Jag vill ta det lugnt. Kruxet är bara, att det aldrig blir lugbt, Nånsin ju. Suck.
Kanske denna höst och vinter blir lite lugnare. Jag lever på hoppet =)

doran sa...

Hm..att vilja och att göra är ju två olika saker .eller hur? Vi i vår släkt har ju den förmågan att gå an som ett "jehu" ,vet du väl...*skratt*