fredag 14 augusti 2009

Krusbärssylt

Idag har jag plockat ren vår lilla krusbärsbuske. Det blev ca 5 kg bär. Sen funderade jag en stund, om jag skulle göra sylt eller saft av bären. Jag har aldrig gjort varken det ena eller det andra förr, så det ska bli intressant att smaka.
Lars valde sylt, så nu snoppar vi krusbär för fullt. Mina fingertoppar är lite svampiga och rynkiga vid det här laget, så jag tar mig en liten paus. Lars, han står där i köket och rensar krusbär så snällt. Det är lite för sent känner jag, att koka någon sylt i kväll, så jag häller helt enkelt på hälften av sockret i kväll, så får bären stå och dra lite över natten. Så kan jag koka dem i morgon och tillsätta resten av sockret.
Lite mynta, tror jag att jag ska tillsätta också. Jo det kan bli bra. Det känner jag. Jag har ju mynta i växthuset, så jag vill prova. Det måste bli bra det - jo det är jag ganska säker på =) Bara en känsla jag fick precis medan jag skrev här...Jag tillsätter lite i några av de sista burkarna helt enkel, så får vi utvärdera vad vi tycker smakar bäst.

NU skall jag gå tillbaks till den tappre mannen i köket.

I morgon är det syskonträff. Alla mina syskon med respektive, samt så många av deras barn och ev. barbarn kommer.
Tyvärr kommer inget av mina barn. Johnny jobbar, Peter är i Turkiet och Camilla (nyförlovad idag i sjuksängen) ligger på sjukhuset.
Så gulligt. Jocke gick ner på knä, där bredvid sjuksängen och friade. Hon svarade ja och idag bytte de ringar!

Grattis!

Hejdå Pompisar
#Ett litet tillägg i inläget: det blev inte sylt av det där inte. Det blev typ - soppa! =( Så typiskt va? #

4 kommentarer:

doran sa...

Hmm det kan ju bero på att Krusbär inte "gelear" sig..som vinbären gör! bättre lycka nästa gång...

Lia sa...

Jag hade tillsatt pektin också, men vad hjälpte det ?

Linnea S. sa...

Ja, men det gjorde det ju :) I alla fall när jag mådde bättre dagen efter! Synd bara när nån frivilligt vill bjuda en på fin restaurang...

Synd med krusbären. Vi såg på Gordon Ramsays F word på femman där han gjorde en krusbärspaj med flädersaft i som såg jättegod ut!

nått sånt kan ni ju baka!

B-M sa...

Jag ska sila eländet och hoppas att det blir god saft =)