onsdag 23 september 2009

Lilla kissen min

I dag har jag varit med katterna till veterinären för att ta bort de otroligt besvärliga tovorna i deras pälsar. Jag passade även på at vaccinera dem bägge. Hela kalaset kostade 1150 kr.

De var superduktiga i bilen, båda två. De lade sig bara ner och åkte med. Inte ett pip.

Vi började med Zink. Jag höll i honom och reste honom på bakbenen, så att de kom åt att klippa bort på hans mage och i ljumskarna. En spruta och han gick själv in i buren och lade sig ner.

Samira kämpade emot allt vad hon förmådde. Morrade, fräste och klöste omkring sig. (Det var därför jag gick till en veterinär över huvud taget)
De satte på henne en kombinerad ögon och mun "grimma", så att hon inget såg och inte kunde bitas. De brukar tydligen bli lugnare av en sån, kattorna. Samira gjorde tvärtom, hon kämpade vilt. Då beslöt vi oss för en lugnande spruta.
Jag åkte till bankomaten medan den verkade. När jag kom tillbaks var hon klippt och de hade börjat borsta igenom hela pälsen. De borstade och borstade.
Och borstade.
Sen borstade de lite till.
 Å lite till, faktiskt.
Helt otroligt vilken päls den katten har. De småskrattade medan de borstade och samlade ihop jättestora bollar av pälsen.
 De berömde samtidigt att hennes päls var i så fint skick. De tovor hon hade, kunde jag omöljligt ha fixat själv. De berättade att de ofta får raka bort HELA pälsen på vissa katter, så jag skulle vara nöjd ändå, trots hennes tovor. De var inte alls något att hänga upp sig på. Vi har alltså skött om pälsen ganska bra ändå
Skönt.
Jag tror att det motsvarar en 4-5 liter katthår, det de tog bort! De ville ha bort så mycket som möjligt av under-ullen.
Sen lades hon in i buren och vi for hem igen. Hon sover så djupt, att jag måste fram till henne och prata lite emellanåt och kolla att hon andas ordentligt. jag lär inte kunna sova i antt, innan jag sett att hon mår bra igen.Hon sover med halvöppna ögon. Det ser lite äckligt ut. Nu är jag i och för sig van, med sådana som sover med öppna ögeon. En av mina söner har den lilla egenheten. Det ser också lite otäckt ut.

Jag tror att hon mår lite illa nu, fast hon sover. Hon rör sig inte en enda liten millimeter. Hon kräktes också jättemycket av sprutan. Detta trots att jag hade låtit dem vara utan mat, sedan klockan sju  morse. Vi var hos vet. klockan 18.30...

Nu ska jag titta till det lilla pyret igen.

Miau, nej jag menar ciao Pompisar

5 kommentarer:

Mary-L sa...

Mycket bra att du håller dina katter fina..:) de finns så många "knäppa" människor som skiter i det:( Vet ej om du fick mitt meddelande här på din blogg??? Om att nu har B-O börjat skriva på Facebook (lite iallafall) där han berättar att han har en allvarlig sjukdom,,kolla på min Facebook så får du se eller rättare sagt läsa.. du måste nog "scro9lla ner en bit för det var ett tag sedan ..ha det gott ..TRO när vi ses nästa gång:*L*

Lia sa...

Jag har kollat. jag har lagt till honom som min vään, jag har inte sett att han har skrivit något.Men jag ska gå in hos dig och läsa där.

Mary-L sa...

Jo, men det tar bort det efter ett tag har jag sett...ha en fin helg kram! (kanske ni någongång kommer hit och hälsar på????)ledig denna helg jobbar nästa alltså varannan..helg

Linnea S. sa...

men du, hur går det för Tony nu då? Han körde camebrdige alltså och är färdig nu, eller håller han fortfarande på?

Linnea S. sa...

Ja, om det finns ett bra rum blir det definitivt banrrum, sen kan dom ju säkert vara ute i viss mån, men det är precis vid vattnet, så inne är kanske att föredra...

Kom på förresten att två gäster är laktosintoleranta så tårtan måste vara laktosfri och sen kanske vi får ge dom kokt potatis istället för gratängen...

kram