tisdag 8 december 2009

Home again

Nu har vi varit i Stockholm och på Karolinska Sjukhuset, Millan och jag. Ja, egentligen inte jag, det var ju Millan som var själva orsaken till besöket ju.

Hon har i alla fall - äntligen - fått en prognos. Det är, precis som de trodde i Umeå, nervsmärtor. I Sundsvall sa de att det inte alls var nervsmärtor.

Dessa smärtor beror på att de skurit upp henne rejält 3 gånger på bara 4 månader.

Nervändrarna söker varandra och det hugger, stinger och gör ont. Hon hade tarmvred utan operation i 3 hela månader. Det var under den tiden då de inte trodde på henne utan meande att hon kanske ville ha droger, eller var deprimerad...
Nåja kroppen har smärtminne. Den kommer ihåg att ont i magen, det gör jäääävligt ont. Alltså skickar hjärnan ut mera smärta än vad det egentligen borde kännas som. Det gör väldigt väldigt ont! man blir egentligen överkänslig för all sorts smärta.
Denna smärta kommer i alla fall enligt lökaren, att klinga av och försvinna, men det kan ta år,innan det försvinner.
Hon har även kraftig värk i lederna. Främst i händerna. Detta beror tydligen på att hon fått stora mängder av kortison under sin sjukdomstid. Nu har hennes kropp abstinens efter kortisonet och det yttrar sig i ledvärk.

Märkligt att Sundsvalls Sjukhus inte vet sånt...

Dessutom skall hon behandlas även fortsättningsvis för Ulcerös Colit. Den är inte borta, bara för att tjocktarmen är borta. Det visste vi inte heller.

Hon ska få fortsätta att gå hos denna läkare i Huddinge. Hon behöver inte åka till Sundsvalls Sjukhus mer. Om hon inte vill eller måste för att det blir akut!

Så - visst är det jobbigt att veta att hon kommer att ha mycket ont även fortsättningsvis.
 Det känns dock lugnande att det kommer att gå över - så småning om.

Min dotter är en kämpe utan dess like. Jag beundrar henne oerhört!

Nu ska jag göra lite julfint i köket.

Pyssel på er, Pompisar!

7 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Vad jobbigt Millan har det,och varför gömmer sig läkare bakom orden att värken kommer att klinga av detsamma har de sagt till mej också....Jag hoppas verkligen att hon ska få ha det bra i fortsättningen.Att hon är en kämpe det har jag förstått.Och önskar henne allt gott.
Kramar.

Agath sa...

Lia!
Tack förresdten för grattishälsningen den gjorde mej glad.
Kramar.

Camilla Franzén sa...

Dock skulle man nog hellre kalla det proktit när det bara gäller ändtarmen. Jag har alltid vetat att jag kommer kunna ha problem med den och att jag kommer få göra endoskopier en gång per år. Vilket börjar kännas lite ovärt med tanke på att jag aldrig kommer operera mig igen. Så att spara ändtarmen överhuvudtaget var bara onödigt. Men inget att göra åt.

Mamma sa...

Jo du har rätt. Jag tänkte prokit hela tiden, när doktorn sa kolit...Ja vad ska man med en oanvänd ändtarmsstump till? Sälja på E-bay?? =D Funkar sladden bra?

Mary-L sa...

Hallo där...:) har idag skickat ett litet paket till dig..(det du skulle ha den 1/12) ha det gott...kram ! Nädå...inge julkort får du ..*skratt*

Bosse sa...

Nu blir jag lite konfunderad. Ulcerös kolit kan endast sitta i tjocktarmen (och ändtarmen, men då kallas det proktit). Det innebär att sjukdomen är helt borta om man opererar bort tjocktarmen.

Morbus Crohn däremot sitter oftast i tunntarmen men kan sitta i hela matsmältningskanalen, från strupen ner i ändtarmen. Så även om Crohn sitter i tjocktarmen och man tar bort denna så finns det ingen garanti för att den inte återkommer i någon annan del av matsmältningskanalen. Men nu var det ju Ulcerös kolit Camilla hade...

Själv hade jag Crohn som enbart satt i tjocktarmen och har haft turen att inte ha tillstymmelse till något återfall.

Millans Mamma sa...

Bosse: Jo, jag undrar om han inte bara poängterade att det var Ulcerös Kolit som var grunden till allt. Smärtorna är nervsmärtor. Ledvärken är pga av kortisonet och så har hon sina tarmvred dessutom. Allt utom tarmvreden sa han skulle försvinna - med tiden. Huruvida tarmvreden skulle försvinna eller återkomma siade han intet om. (Huvva vilket gammaldags språkbruk det blev =)