söndag 13 december 2009

Pyntar å pyntar

Snart är det Jul igen å snart är det Jul igen...


Jag håller på att göra fint. Jag älskar verkligen julen! Jag älskar att plocka fram mina omsorgsfullt packade kartonger med alla tomtar och adventssaker.


Jag älskar att laga julmat och ställa i ordning ett stort fint julbord! Justress? Nä jag fattar inte vad folk menar med julstress. Lösningen heter PLANERING.


Nu skall vi ägna kommande veckas kvällar åt att flytta om prylar och ställa i ordning nere,så att vi får plats med en julgran i vårt nostalgi-rum. En med gammaldagsprydnader så att den passar in. En av nästa veckas kvällar skall handla om julklappsinköp.
Ingen stress med det heller. Man sitter ner och skriver en lista. Åker och handlar, kommer hem men gör fina paket en annan dag. Med glögg, julmusik och doften av hyacinter.


Nästa helg, då det är 4e advent, skall jag baka på lördagen och göra köttbullar och koka knäcken och göra lite julgodis på söndagen. Samt klä julgranen.


Lars hjälper till med städningen, så jag behöver inte bekymra mig så mycket om den. Nä, go'vänner, vi skurar inte huset frensetiskt till jul.. Vi gör en ordentlig veckostädning bara. Javisst torkar vi av köksluckorna, men det är mest för att jag kladdar på så mycket när jag lagar min mat och bakar osv.


När Nyår är över vill jag helst slänga ut julgranen och återgå till det normala ganska snart.Detta även om jag klätt julgranen på själva julfton. Jag tycker mycket om stämningen innan jul. Jag klär därför gärna julgranen ganska tidigt (om jag får, vi är ju två som bor här ) eftersom jag ju annars får njuta så kort tid av den, eftersom jag vill ha bort den senast i trettondagshelgen.
Och nej - jag vill inte ha bort den för att jag haft den länge eftersom jag klär den tidigt. När julen är över behövs ingen julgran tycker jag bara. Jag har helt enkelt börjat klä granen tidigt på senare år, för att få njuta av den mysiga tiden innan jul.


Beträffande själva julmaten, så är det bara köttbullarna som jag gör i ordning i förväg. Revbensspjällen, skinkan, sillsallaten- fast utan sill i den - och (godaste som finns, nästan ) Halländsk Långkål fixar jag kvällen innan julafton. Då doftar hela huset ljuvligt och det är uppesittarkväll på TVn, som jag aldrig hinner se, för jag står i köket, men som jag vill "se" på ändå =)
Janssons Frestelse och Matjesillslådan gör jag på Julafton, så att jag tar dom direkt ur ugnen just innan vi ska äta. Resten är ju kallskuret och inget jobbigt med. Jag fick en gravad laxsida, så jag behöver inte grava själv. Ska bara krydda upp den lite extra.


Men ska människan inte ha någon sill?? Tänker ni nu =D Jodå, men den får Lasse lägga in. Han gör det så bra så. Hans löksill är bara MUMS!


Nu ska jag byta om, för vi är bjudna på adventsmiddag.


Trevlig Advent, Pompisar

4 kommentarer:

Mary-L sa...

Ja,jag förstår heller inte vad som menas med Julstress???? det är ju Planering det handlar om.:) mellan Jul och nyår så åker alla tomtarna tillbaka till sitt "land" eller hur? jag sittetr bara och ler när folk blir alldeles " hysteriska" runt denna tid.:) ha det gott med ditt Pyssel" ..själv var jag klar redan den 1:a advent HIHIHI...det har alltid varit så ända sen Tjejerna var små..så mysigt så!

Mary-L sa...

Lia..et blir resa av för mina döttrar med familj samt B-O tumören hade inte blivit större...de kommer hem den 6/1 och B-O ska operera sig den 7/1 nere på Karolinska tjerna ska vara med där..och blir kavr tills han får åka hem..Hm...tur att man har "uppfostrat dem "rätt" eller hur ?och det är BARA MIN förtjänst så det så :)

Lia sa...

Vad skönt för honom att få det gjort. Och så skönt att han har tjejerna där också.
Nu ska vi hålla tummarna!

Agath sa...

Hej Lia!
Så du har Janson på julafton,inte jag för det har jag juldagen eller annandagen om något kommer emellan.
För här ska det vara dopp kl 12 sen äter vi lite kakor och godis på dagen innan Kalle önskar god jul
Sen börjar jag med Lutfisk vilket jag får äta själv,sambon äter någon annan sill.Så har vi det.

Ja Kojiki har gjort det så fint hos mej.
Ja mys du.
Jag önskar dej en skön kväll/Natt.
Kramar.