lördag 19 december 2009

Julmusik och goda dofter

Nu spelar vi julmusik. Jag ska göra köttbullar och koka knäck. Några sorters kakor kan jag nog också hinna med.

Jag kokar inte knäcken i micron. Nix!

Folk tycker att det går sååå bra och det går sååå fort! Jaha säger jag. Men den knäck jag smakat har en helt annan smak än den man kokar långsamt på spisen. Den blir ljusare och smakar inte knäck, utan grädde och sirap, liksom. Så därför kokar jag min knäck på "gammalt vis"
Jag tycker helt enkelt den blir godare och jag säger inte åt folk att sluta med microknäcken för det. Alla får ju göra på sitt vis.
Däremot anser sig folk ha rätt att säga till mig hur jag ska göra.. Jag är vid 51 års ålder alltså inte gammal nog att veta själv, utan att folk ska säga att jag gör fel och att deras sätt, är det sättet även jag ska göra det på...Det är konstigt det där.

Förr retade jag upp mig på sånt, men nu rycker jag på axlarna åt det. Och så gör jag som jag vill ändå, utan att sura. Jag kan bara inte låta bli att nämna det ;-)

I morgon ska Lars lägga in sin goda löksill och jag ska lägga in citronsill. Den gjorde jag i fjol också och alla älskade den. Själv tyckte jag ungefär att; visst är den god, men löksillen är mycket godare =) Lite Julgodis, ska jag sno ihop också, under söndagen hade jag tänkt.

Jag ska också baka bullar. Jag tänkte ge min svärfar veteflätor  i julklapp. Han köper sånt hela tiden, det ska vara vanliga släta längder med pärlsocker. Ingen kanel eller vaniljgegga inte. Nä slätt vanligt vetebröd, så det ska han få. Enkelt att baka och så är det ju godare med hembakat, så han blir nog glad för den julklappen. Det är ju nästan omäjligt att hitta på julklappar åt äldre mäniskor, för de har ju allt. Så då får det bli nåt i den här stilen.


Nedervåningen skall städas och ställas i ordning inför Julen. Vi ska ha en gammaldags julgran där nere, eftersom vi har möbler á 50-60 tal där. Alltså måste vi göra plats för granen.

Här uppe är granen redan klädd, sedan igår.

Ja förutom allt detta, så skall det städas. Det är Lasses göra. Han städar, jag kockar.

Ja, inte har jag tid att sitta här nu inte!

Julmys på er,  Pompisar

1 kommentar:

Mary-L sa...

Hej på dig..:) Javisst har vi rätt att koka "knäck" på vårt eget lilla vis..så det så :)Själv så gör jag bara Fuge numera..Rullrån och "plattrån" köpte jag här på Julmarknaden ,som alltid varje söndag den 2:a Advent uppe på Murberget...det är ett måste för mig..(och de är ju "hembakta" de med)Nu tänker jag ta mig en skinkmacka..åh..så gott ha det fint,vi hörs..!