lördag 19 december 2009

Whiskyknäck ca 60 st

Inte i min smak, men de som gillar rökig whisky (läs Lars) gillar den

2 dl sirap
2 dl strösocker
2 dl grädde
½ dl Laphroaig (eller annan whisky om man inte vill ha en rökig smak.)
3 msk hackad sötmandel
1 msk smör

Blanda Socker, sirap grädde och Whisky i en tjockbottnad kastrull och låt det koka i ca 20 minuter. Rör om då och då. När knäcken ser ut att börja tjockna ordentligt, så gör kulprovet med några droppar knäck i ett gals kallt vatten. Om det går att forma till en kula så är knäcken klar.
Tillsätt smör och mandel. Fördela i knäckformar.

2 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Ja jag har recept men det vill jag inte lämna ut idagsläget.Detta är ett recept min moster hade.
Jag önskar dej en trevlig Lördagskväll.
Kramar.

PS:Inte än vill jag dela med mej
eftersom det är ett recept av min moster.Kanske en annan gång.DS:

IanMcOwen sa...

I Lias Juliga Blog
Whiskyknäck hon lagar
med single malt Lafrog
för julens glada dagar

God Jul

Ian