onsdag 10 februari 2010

Förkylning, ryggvärk och allergi

Ursäkta att jag viskar...

Jag blev förkyld på jobbet i förrgår. Alltså. Pigg och glad före lunch. Efter lunch ringde jag till en leverantör i Malmö. Jag hade en stor bokning om ca 600 ton till Lithauen och vi skulle läga upp planeringen om hur vi skulle skicka bilarna, mm. Det tar ju lite tid. Ja, då under tiden vi pratade, så försvann min röst mer och mer och blev alldeles rosslig, samtidigt som jag började snörvla och kraxa. Till slut skrattade han och funderade om jag inte skulle gå hem och bädda ner mig? Närå. svarade jag. Det är bara rösten. I övrigt mår jag finfint.
En halvtimme senare, började jag frysa. Ni som känner mig, vet att jag är världens varmaste person...

Nåväl, efter ett par timmar, så sa jag tll min arbetskompis att jag kände mig lite klen. Han gick till chefen och sa att B-M blir nog hemma i morgon, så vi kanske ska ringa ut en vikarie? Det gjorde han och tur var väl det.

Efter att ha ätit en ganska tråkig och relativt smaklös middag, så mumlade jag att jag skule vila lite. Jag ramlade ihop i min säng och sov i tre timmar! Vaknade, borstade tänderna och läste en stund innan jag somnade om. Jag sov till klockan var halv nio på morgonen. Sen skrotade jag på här hemma. Det var jobbigt det, så jag sov ett par timmar på eftermiddan också. Sen somnade jag i vanlig tid på kvällen och sov ända tills en katt vid namna Zink jamade kort och irriterat i mitt öra.: Mat!

Allt detta liggande ger mig ryggvärlk. Kroppen är inte gjord för att ligga jämt. Jag orkar dock inte vara uppe och greja hela tiden heller. Jag är ju krasslig. Tillräckligt för att stanna hemma från jobbet. Och det gör jag inte så ofta. Det som får mig att var hemma är förkylning ett par gånger per år, men jag tror inte att jag ens kommer upp i tio sjukdagar per år.

Jo en sak till!  Viktigare än mitt förkylningsgnäll Vi fick veta svaret på biopsierna som de tog på Zink. Han har kraftig allergi. Flera olika typer av allergi"grejesmojser", så nu skall han sättas på kortison. Hans kloka matte mindes att han blev bra i fjol, när han fick kortison och jag märkte att han mådde bättre av de två sprutorna han fick denna månad, så jag började ge honom av tabletterna igen. Det verkar ha hjälp honom, så det känns bra att veterinären är inne på samma linje.
Sen ska vi försöka finna ut vad han är allergisk mot. Jag tror framför allt fisk och så kött. Däremot verkar det gå bra med fågel.
Lamm kan vi inte ge honom. Ibland när jag har köpt kattmat, ni vet med flera påsar i en förpackning och med olika smaker? Varje gång jag  har lagt upp en portion med lamm, så tittar han sorgset på mig och ser ut att tänka: menar du allvar? Sen har han gått därifrån. Den maten har alltid legat kvar på tallriken och torkat. Han tpotalvägrar. Inte ens Samira äter lamm...
Så det är hopp om kissen. Om nu inte kontroll och byte av maten hjälper, så kan det möjligen vara nåt i luften. Förra gången han var sjuk var det också vinter. Man undrar om stora starka Maine Coon-katten är allergisk mot snö och kyla?

Fortsättning följer.

Idag har jag anmält mig till Xtravaganza här i stan. En chans att få hjälp att gå ner  i vikt. Håll tummarna för, att jag kommer med! Det är begränsat antal platser tillgängliga.

Host å krax på er Pompisar!

2 kommentarer:

Mary-L sa...

Usch då mLia..inge kul alls krya på dig och försök att ta det lugnt! Här är iallafall Face book helknäpp tror att det har blivit något fel när de gjorde om den sidan..jäkla skit .så nu vågar jag inte skriva där mer lika bra att ligga lågt ett tag..ha det så länga så hörs vi kramar!

Mary-L sa...

Lia..jag fick meddelande från Facebook ,att jag skulle Uppgradera sidan..de hade oxå upptäckt ett fel ..(Mask)..sä är det..!