lördag 12 juni 2010

Grillkväll

Idag har jag varit ledig från jobbet. Sov till ca 08.20 och låg och läste till ca 10.00. Men sen fick jag fart må ni tro!
Nästan alla på Lasses jobb med respektive (inkl Millan å hennes Jocke) skulle komma på grillkväll och jag skulle först städa hela huset, samt fixa 2 olika potatisssallader, marinera kött, kyckling och lax, samt fixa massor av grönsallad. Jag bakade även 2 stora goda bröd. Ett med västerbottensost som jag strödde lite mer ost på och lite flingsalt och ett med linfrö, jag strödde även sesamfrön och pumpafrön  på det med linfrö.

Jag tror att alla gillade maten. Många backade inte bara en eller två, utan TRE gånger. En backade tom FYRA gånger!
Själv tog jag liiiite av båda potatissalladerna, halva tallriken med sallad och en liten kycklingfilé,samt en mindre skiva fläskkaré. Utöver det, tog jag lite mindre än en halv skiva av båda bröden, med lite margarin på. Jag orkade inte äta upp allt detta =) så jag lämnade halva kycklingbiten och potatissallad, samt en massa sallad. Jag var tvärmätt! Jag drack också 3 glas vin under kvällen, men i morgon ska jag ge järnet på löpbandet!
Jag hävdar också att jag under två dagar jobbat i trädgården minst 3 timmar per dag, så jag har tjänat in massor av kalorier på det! Så de så!
Dessutom har dagen knappast varit någon vilodag. Jag åt inga kolhydrater alls under hela dagen. Dem sparade jag till middagen istället.

En potatissallad var min klassiska som jag alltid gör, med gräddfil, lättmajonnäs, kapris, dill, persilja, tomater, salt peppar, senap och potatis.
Den andra var också god, men jag glömde en ingrediens =(

Små minipotatisar, som-ingen-vill ha-av-färskpotatisen.  Dessa kokas i extremt saltat vatten, med skalet på, så att de blir alldeles skrynkliga när man häller av vattnet. Potatisen halveras och blandas med 1 strimlad röd lök, 1 ask halverade coctailtomater och grovt hackad ruccolasallad. Ringla till  sist lite olivolja över detta och dra några drag med pepparkvarnen. Varm eller kall potatis spelar ingen roll.
Sen smular man ett paket fetaost i potatissalladen också. - Det var den ingrediensen jag glömde!

Vi var 13 vuxna och 2 barn.

Fredrik hade med sin ukulele och Lars plockade fram sin, så de spelade och vi sjöng. Det var jättekul!
Tyvärr bröt alla upp alltför tidigt, men  många samåkte ju. Det var Valdemar som ville hem och det kan jag förstå - han är ju bara 5 år!

Nu ligger Millan och Jocke nere i gästrummet och jag ska krypa ner till Lasse.

Så - Gonatt, Pompisar. Suss gott.

Inga kommentarer: