söndag 11 december 2011

Måla fixa slipa greja

Här går det undan, men ändå så sakta. Knepigt va?  Som vanligt tar allt mycket längre tid än man tror innan man börjar.

Alltså,  vi har målat alla väggarna uppe i hallen och de höga väggarna i trapphuset. Golvet uppe i hallen är inlagt. Lasse har gjort det nästan alldeles själv - golvet alltså, själv har jag faktiskt målat det mesta -  och i morgon ska han fixa lite smått med finishen på väggarna, så att all sparmålning blir fixad. Jag når alltså inte överallt, för jag är ju inte så lång direkt. Sen ska en liten fondtapet upp. Det är bara 2-2½ våd, där spegelväggen satt tidigare.

Vad är sen kvar att göra? Jo Lasse ska:
  • Måla den fula träpanelen vit och fin. Högblankt blir det trots allt. 
  • Golvlisterna skall också målas och sättas tillbaks. 
  • Trappan skall målas och 
  • trappräcket, samt 
  • ledstängerna.
  • Garderobsdörrarna skall slipas och målas
Varför ska just Lasse göra detta? Jo för han gör det så bra förstås. Själv är jag jävligt bra på att koka knäck och baka Snickerskaka, så det ska jag göra under tiden

Längst ner i trappen, alltså nedanför listen är det en strukturtapet. Ovanför listen är det slät tapet.
En kompis var jättegullig och gav oss en rulle slät tapet som de hade över, så vi kan byta ut strukturtapeten och sen måla vitt ovanpå, så att det blir lika i hela trapphuset.

Och till sist är det den fula blommiga dynan på lilla s.k sittbänken i trappavsatsen. Där ska bli som en liten bänkyta för kanske nån lykta, eller vas eller liknande

Nu siktar vi inte alls på att bli klar med allt innan jul. Vi misstänker nog att garderobsdörrarna, ledstängerna, staketet och själva trappan får vänta tills mellandagarna, eller rent av efter nyår.

Men övre delen av hallen vill vi bli klar med. För trots allt, är det ju uppe vi tillbringar mesta tiden.

Nu sak jag inta ett litet glas vin innan jag nattar.

Skål på er, Pompisar.

Inga kommentarer: