lördag 28 januari 2012

Semlor och Källarfranska

Idag ska jag baka semlor som jag skall bjuda på jobbet på tisdag. Det är sista tisdagen i januari och jag har bjudit på semlor den dagen i 19 år nu.

Eftersom semlorna har ett av mig utarbetat hemligt recept, så bjuder jag här istället på ett recept för Källarfranska.

Källarfranska (kan ej misslyckas...)
1 pkt jäst
2 msk socker (inte mer!)
3/4 msk salt
7,5 dl 30-gradigt vatten
2 ägg.

Blandas

tillsätt 6 dl sågsikt
1 ½ liter vetemjöl.

Allt blandas väl  5-6 minuter i assistent, eller 10 minuter för hand.
degen skall vara klibbig och ganska lös.
jäs 50 minuter
Delas i mitten och rullas till 2 längder.
skär ca 12 bitar av vardera. Skall inte rullas till bollar, bara skäras i bitar, som man vänder i rågsikt så de blir mjöliga.

Jäs 30 minuter på plåtar.
Penslas INTE!

grädda 225 grader, ca 10 minuter. de ska inte ha färg. de ska vara bleka.

Lycka till Pompisar (inte för att det behövs, det går ju inte att misslyckas med )

Inga kommentarer: