lördag 21 januari 2012

Äntligen!

Äntligen igång igen. Det har varit jättesvårt att "göra klar" min viktnedgång. Lägg där till att jag slutade motionera och började äta okontrollerat och började alltså gå uppåt i vikt igen. Jag har inte nått den vikt jag hade innan jag började i Xtravaganza för nästan två år sedan och jag har gjort några försök att ta mig tillbaks till motion och bättre matanvändrande. jag har helt klart en ätströning och jag måste hela tiden kämpa för att inte falla dit.

Det är väldigt jobbigt, ska ni veta. Att alltid,alltid tänka på vad man stoppar i sig. Att aldrig släppa på greppet och unna sig, pga risken att återgå till dumma (o)vanor. Jag vet nu att jag inte ska unna mig. Däremot kan jag planera mitt ätande, så att jag ser till att motionera extra i förväg, om jag ska på kalas eller liknande. Jag måste alltså förtjäna i förväg, innan jag tillåter mig att äta något som faller utanför det normala, sunda.

NU är jag igång i alla fall. Har gått på helfart och endast intagit shaker (3 per dag) samt vatten sedan i onsdags.
Jag har alltså klarat 4 dagar nu och det känns förstås jätteskönt. Har man bara tagit sig förbi de första 3 dagarna, så är det bara att köra på. Och det har jag ju gjort =)

4 ledstjärnor har jag att leva med:
  • God energi (det jag äter)
  • Mental träning (ett utmärkt verktyg för att hjälpa mig klara detta)
  • Rörelseglädje. (röra på mig och känna att det är både skönt och roligt)
  • Mental näring (göra något jag gillar varje dag för att må bra och känna mig nöjd)
Nu ska jag dricka vatten, smaksatt med några citronskivor. Det är ett måste. Om jag inte dricker tillräckligt får jag genast sendrag nånstans, har jag märkt. Dessutom går man ner i vikt snabbare om man dricker vatten. Notera dock att man inte får överdriva. lagom är bäst. Själv vill jag ha 2½ liter per dag.

God afton, Pompisar

2 kommentarer:

Johnny sa...

jag tycker det verkar vara svårt att återgå till mat efteråt, man måste ju liksom först gå ned och sen ändra hela sitt ätbeteende för det har man ju inte gjort under tiden man dricker shakes.

å andra sidan kanske det är lättare att känna motivationen att äta mindre och nyttigare då man har en snygg kropp att "bevara" liksom? jag tycker du kämpar på bra, snart är du i mål!

/linnea på johnnys inloggning

Jag, en Farmor och Mormor sa...

Tack. JO det är inte alls svårt att äta rätt när man börjar. Jag får ju lära mig och har en massa information och kokbok mm. Problemet för mig var att jag slutade motionera och när kilon smög sig på, så blev det lite av" äsch skit detsamma, jag är ändå så tjock nu så det spelar ingen roll..."

Framförallt måste man köra med sin mentala träning. det är den som gör tricket! Man ska helt enkelt sluta med 50 års ovana och lära om. Det gör man inte på egenhand så lätt. Därför är mental träning så nyttigt och bra.