onsdag 20 februari 2008

Bonus

I år får vi bonus på jobbet igen. Det blir 4,15 % på årslönen för 2007. Så jag får en rejäl slant.
Det mesta skall sätta undan till min 50-årsfest. Den är i December, men det är nog bäst att börja spara nu.

Jag tänker inte göra som många andra; låna till festen. Nej, jag ska spara ihop så att det räcker till en rejäl skiva! Mycket hemlagad mat, mycket dryck, och lite extra knorr på festen. Så har jag tänkt mig det.

Så jag har beslutat att sätta undan det mesta av bonusen, samt hälften av alla övertidspengar som jag tjänar ihop i år. Förutom ett månatligt sparande, som jag ännu inte har lyckats påbörja. Det har liksom kommit utgifter som glasögon och annat oplanerat emellan.

Dessutom blir det väl ett eller ev. två pass i månaden på kiosken. De pengarna skall sättas undan helt och hållet.

Det är ju en sommarsemester däremellan. Jag måste ju ha en slant till den också.

Vi åker ju till Rättvik. Det blir 12:e året i rad för Lars. 2:a året för mig =). OM jag får semester då. Det är inte säkert. Vi ska prata om det om några veckor på jobbet.
Lars har ju fördelen att ha 5 veckors lång semester i ett sträck. Samma tid varje år. Då är det ju ingen konst att planera. Jag kan ta 3-4 veckor. Och vi måste ju förhandla inom gruppen också, hur vi ska fördela den. Mer än två av oss 4 speditörer, kan inte vara borta samtidigt. Även om vi har sommarvikarie.
I år ska jag bara ha 3 veckor sommarsemester. Jag vill spara en vecka inför födelsedagen, som ju infaller i december.

Nåväl, vi får se. Kommer tid, kommer råd.

Millan kunde inte göra sin coloskopi idag. Tyvärr fick hon hög feber i går. Vi får hoppas det går över snart, för innan jul, när hon blev så jättesjuk, började det också med "förkylning" och feber. Går inte febern bort så måste hon kontakta sjukhuset ganska snart. Det fick hon stränga order om, då när hon var inlagd i december. Hon får inte vänta. UC-skov kan ibland vara livshotande. Så man ska inte ligga hemma och vara duktig. Man ska söka läkare i tid.

Vilket vi i vår familj kanske inte görså ofta. Vi är "duktiga" och härdar ut och väntar lite till.
Dumt nog.

Idag gjorde jag kroppkakor, som jag fyllde med massor av fläsk och lök. Jättegott. Jag gjorde dom ganska stora, så man blev väldigt mätt av 1 ½ kroppkaka. Skirat smör och lingonsylt till. Tyvärr var det slut på min hemkokta sylt, så det blev köpesylt. Inte alls lika gott...

Nu ska jag röja i köket innan jag tar en snabb dusch. Jag ska renbädda ikväll. Finns det något skönare än att krypa ner, nyduschad, i en renbäddad säng?

Sköt om er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.men men men du måste väl oxå komma till mig när jag fyller år eller????? är du borta då med?

Anonym sa...

Nej du fyller ju år innan min semester. Eller alltså Rättvik är vecka 31. NÄR infaller din fördelsedag?? Jag ska har ju lovat att baka tårtor!!! Det är väl vecka 30? Hoppas jag i alla fall!
Shiy. jag kollar det i morgon. Hörs!

Anonym sa...

Hmm."tokfia där jag bara skämtade fattar du väl*L* Jag fyller år på en Torsdag vecka 31 den 31/7 ,men ska ha min fest på lördag den 2/8 öppet hus från kl:14.00 (tror jag) visst blir det bra? gruvar mig lite redan, HUGA 60år är ju bara för mycke:)

Anonym sa...

SÅ.Å -är du på semester då ? men det är ju inget att göra åt...så kan det bli ibland ! jag vill bara veta på ett ungefär, hur många det blir mellan "tummen" och "pekfingret" Ha det sålänge vi hörs kram "syss"