söndag 10 februari 2008

Jag ska måla hela världen...

Så känns det just nu.
Vi var iväg med färgprover till Silvan för att diskutera lite. Vi valde en ny beige nyans, som går mer mot den bruna färgskalan. Den första färgen gick mer åt den kalla gråa färgskalan. Är ni säker på detta? frågade tjejen bekymrat. Hon tyckte att det var fel mot den tapetbit vi hade. Jodå sa vi, det blir bra. Tillmötesgående som hon var, behövde vi bara betala halva priset för den nya färghinken.
Vi kom hem och öppnade burken och sa, oj vad - gul den är...Vi strök på lite på väggen och nä, nä- det blir absolut inte bra.
suck
Efter en stunds funderande, så tänkte jag och Lars sade min tanke högt (som vanligt) . Varför inte blanda? Så började vi blanda och fixa. Resultatet blev en fin creme-aktig färg. 50/50 av de båda färgerna och så vips är det rätt. Mjukt och varmt och fint. Precis den rätta nyansen, som vi båda var ute efter.
Ja, nu är hallen ommålad. Igen. Och vi är nöjda. Fast det blev ju lite väl mycket jobb, för att måla en liten hall.
Smarta som vi är, har vi blandat tillräckligt med färg, så att det skall räcka även till vardagsrummet. Det vore ju dumt, att inte ha tillräckligt. Det är ju omöjligt att kunna få fram exakt samma nyans om man försöker blanda en gång till.

Nu skall jag ägna mig åt maten en stund. Idag har jag gjort en marinad på flytande honung, sweet chili och soya, 2 pressade vitlökar och ingefära. I detta har jag låtit kycklinglår marineras i några timmar. Just nu puttrar de på spisen, på svag värme, i sin marinad.
Till detta serverar jag potatishalvor, morotsstänger och vitlöksklyftor, som jag bakar i ugnen med olja, salt, peppar och Persilade. Senare skall jag reda av såsen/marianden med grädde. Grönsallad till, blir gott.

Jag är en "Matmamma". Därför kommer jag att berätta vad jag lagar till varje dag. Andra berättar om vädret, jag berättar maten.

Ha det gott.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Försöker igen då!

Anonym sa...

Okey då ,bara för att det gick denna gång så behöver det ju ine göra det nästa gång...så det så 'Skratt*Ska bli sännande att se det ni har gjort...förstår att det är häftigt,Men, jag då??);( Ha det.....

Anonym sa...

Hmm Spännande, ska det vara...ohh det gick ju även denna gång????*fniss* Hur byter jag namn??? Lollo är såå "töntigt" Jag vill heta ..Något annat:)

Anonym sa...

Inte häftigt, bara smakfullt.- eller nåt ;)