söndag 17 februari 2008

Sköna Söndag

Slödag.
Har målat lite, bara lite finish på lister och så där.
Lister är mördande tråkigt att måla, men så snyggt det blir, när det är klart! Nu är det ju snälla Lars som har målat dom, jag har mest varit runtomkring och småfixat. Bättrat lite här, tvättat lite där. lagat lite mat, kört en tvätt. ja, ni vet.

Har även varit hos Tuss och Saga en stund, för att sen åka tillbaks och äta middag. Jag ska sova hos dem i natt.
I morgon kväll kommer deras matte hem. När hon sedan vaknar på tisdag, så är det fasta som gäller. Sen ska hon tvinga i sig 4 liter laxeringsvärska, på 4 timmar, så att tarmen töms ordentligt till koloskopin, som hon ska göra på Onsdag.

Jag avundas henne inte. Jag vill inte göra en sån undersökning för allt i världen. Men det är ju bra, för nu får de se i vilket skick tarmen är. För ett år sedan och även åreti innan var den ju totalt inflammerad. Den har alltså ialdrig varit bra, sedan hon blev sjuk.

Om någon utanför kretsern av "närmast sörjande", dvs min familj ;-), vill veta, så har hon diagnosen Ulcerös Kolit. Kronisk tarminflammation, som ger ständiga diaréer, blodig avföring och allmän trötthet, sjukdomskänsla och är minst sagt jobbig.

Hon har varit sjukskriven i mer än 2 år, så det är på tiden att hon får bli människa igen, så att hon kan söka jobb, eller börja plugga. Som tur var, när hon låg på sjukhuset före jul, hamnade hon på avd "vuxen"medicin.
Inget mer barnsjukhus.Hennes nya läkare verkar vara upprörd över det faktum att hon har ätit höga doser av kortison under dessa 2 år. De ska bort, sa han! Hon har fått järn i form av dropp, på sjukhuset varje vecka sedan dess. Nu både ser och låter hon piggare, värdena är avsevärt bättre och jag håller tummarna för att koloskopin ska visa att tarmen håller på att läkas.

Nog om detta nu. Själv är jag trött och inser att jag måste börja gå ut på promenader. Så mitt nya liv börjar redan i kväll. Jag ska ta en liten promenad på en halvtimme innan jag går till sängs. Lovar.

Dagens midag bestod av godaste laxsoppan. Samma som jag hade för avsikt att bjuda syrran på, för någon vecka sedan, men magen sa ifrån. Det får bli en annan gång. Visst är det grädde i den, men om man inte äter den varje dag, så går det ju an också.

Först hackar jag en liten fänkål, en gul lök och en eller två gula/röda paprikor i små tärningar. jag öppnar en burk krosstomater. Häll allt i en gryta, med 1/2 liter vatten. Tillsätt 3 dl vitt vin, (matlagningsvin går bra) 2 dl grädde, 2 fiskbuljongtärningar, 1 msk curry, 1 msk gurkmeja, 1 msk timjan och 1 msk dragon. (Jag lovar, det smakar INTE curry) Låt nu allt koka länge, så att grönsakerna blir riktigt mjuka. Sist tar jag en förpackning lakbitar, ni vet 4 X 120 gr, som jag skär i kuber.
Dem tillsätter jag först på slutet, när det andra kokat klart. Fisken ska inte koka, utan bara bli genomvarm och därmed tillagad. Sist häller man i 1 dl grädde, som gör soppan ljuvligt len.
Serverad med hemgjord aioli, är soppan grym!

Det finns en del som gillar saffran i mat. Jag gör det inte. Men för er som gör det, så kan man byta ut gurkmeja mot saffran. Det påstås att det är så i grundreceptet.

Goodbye!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag har ju "bara" varit sjukskriven i 1 år.

Anonym sa...

Jaja, men det låter ju jättesyndare om dig nu då =)Jag tänkte inte på det, liksom. Du kunde dock inte jobba efter studenten, så, vi säger 1 1/2 år. det var ju 1 år i december, nu är det nästan mars.