söndag 24 februari 2008

Våran kissemiss




Samira är så mysig. Gosigare katt har jag sällan sett! Varje morgon försöker hon gosa så att vi ska vakna. Hon hoppar upp i sängen och redan när hon är i luften kopplar hon på spinnmaskinen. Sen går hon runt på oss och kollar in oss för att se om nån är vaken. Om vi inte rör oss, så lägger hon sig i fotändan och väntar.
Vaknar vi så ska hon ligga på bröstet och kela. Om man inte är tillräckligt duktig att klia och klappa, så tar hon tassen och tar tag i handen och för den mot sitt huvud. Se här, så här gör man.
Det är så kul att komma hem, för hon springer direkt mot mig och vill komma upp i famnen. Hon pratar också och ibland tror jag att hon förstår allt jag säger. Men så tycker väl de flesta djurägare om just sitt kloka djur. =)
Nu tycker hon att vi stökar till det för mycket, när vi flyttar runt möblerna, för att måla och tapetsera. Dumma vi. Framförallt har vi ju tagit bort hennes klöspelare, i flera våningar, som SKA stå framför fönstret. Hmpf vilka tilltag, va? Hennes bästa plats. Bara borta! Dumt.

Idag har vi satt upp "easy cover" som är en undertapet, som skall vara innan vi sätter upp den rätta tapeten. Vilken bra uppfinning! Den trollade bort strukturtapeten i ett nafs. Nu är det bara själva tapeten som skall upp, sen är det klart! Det kommer att bli jättefint, när det är klart.

Idag åt vi köttbullar som var kvar från igår. Men jag har gjort i ordning morgondagens middag istället, nämligen leverstuvning. Mmmm. Det gillar alla mina tre ungar. Lars skall åka till Umeå i morgon, över dagen, så Millan ska äta middag med mig. Det är bra. Hon behöver järn.
Jag tillredde den på vanligt vis, inga krusiduller.

Strimlade 7 - 8 hg lever, medan den var halvtinad. Den är lättare att jobba med då. Sedan blandade jag 1 dl vetemjöl, med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar i en plastpåse. Jag lade ner levern i detta och blåste upp påsen. Sen är det bara att skaka runt, så att det blir mjöl på alla bitarna. Jag hackade och stekte en gul lök, sen la jag i levern som fick bryna ordentligt runt om. I med 1 liter vatten och 1-2 buljongtärningar, beroende på hur mycket salt man använt. Jag skivde också 3 morötter ganska grovt. Det ska vara ca 1 msk tomatpure och 2 dl grädde också. Allt får puttra ihop i minst 2 timmar! sendan 1 dl grädde till, som får koka med en stund.

Detta är alltså mat för 5 personer. Vete 17 hur jag ska kunna lära mig att laga mat bara för 2?

Tur att det finns frysar =)

Nej nu ska jag säcka ihop i soffhörnan en stund.

Snart är det ju måndag igen...

Nassi nassi

1 kommentar:

Anonym sa...

Järn? jag? jag har ju världens bästa blodvärden. Eller ja... jag hade iallafall. Nu börjar jag tvivla.