söndag 16 mars 2008

En lykta så fin

En jättefin ljuslykta i vitt, med glaskristaller lyser på min TV-bänk. Den är jättefin! Jag fick den i födelsedagspresent av storasyster, idag. Ja, hon köpte den när jag fyllder år i december, men den kom inte hemt till mig förrän idag.
Jag fick också en massa värmeljus till den.
Dessutom fick jag ett vinglas. Därför - mina vänner, hädanefter kommer jag nog bara att dricka ett enda glas vin, vid varje tillfälle.
Det har ingenting alls att gör med att det glaset rymmer en hel flaska vin! Inte alls. Jag drar helt enkelt bara ner intaget till ett enda glas =)

Hon har varit och tittat på sitt nya lilla barnbarn idag. En långhårig skönhet, lilla Nike.

Själv har jag varit och handlat med mamsen idag. Vi var till nya blomaffären i Birsta, Blomsterlandet. Där gick det åt lite pengar. De hade 20 påskliljor för bara 15:-. Vem kan motstå et? Inte jag i alla fall.

Idag har vi ätit köttsoppa.
Jag gjorde den i går, så att den var riktigt god och mustig idag. Busenketl att göra också.

Tärna fint 2 morötter, i liten palsernacka, en bit kålrot ocuh en bit rotselleri. Strimla en purjolök
och lägg allt i en rymlig kastrull. Lägg i en bit högrev eller märgpipa, 3-400 gr, med ben, häll på vatten så att det blir lite mer, än att det täcker det som finns i grytan.och låt allt koka nån timme. Om du inte ids, eller inte har en köttbit med ben, så går det bra utan. Tillsätt då 3-4 köttbuljongtärningar istället. Men köttet skall du lägga med i vilket fall. Tillsätt en tsk salt också. Ev lite svartpeppar, men det är valfritt.
När köttet är ordentligt kokt, så ta upp det och skär i ½ cm tjocka skivor, strimla och tärna och skjuts tillbaks i kastrullen. Låt allt koka upp igen. Om du vill, men det är inget måste, så kan du tärna i några potatisar också. Personligen tycker jag det är jättegott med potatis som kokat i buljongen,, men det är inte ett måste i en köttsoppa.

Nu ska jag läsa lite innan sömnen infinner sig.

natti natti

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du blev nöjd... !! Du har Tony någon "Blogg"??? kolla med honom!Glömde fråga hur det är med Camilla??? Förlåt min "glömska" JAA ,ni fick det jättefint...så då är ni van nu då..bara att fortsätta här hos mig Visst????? Ha det gott min syster Kram.... höres....

Anonym sa...

tha7.blogspot.com, Milla är inge bra alls. Ska äntligen få göra sin coloskopi på onsdag. Hon är dålig och trött och säger själv att hon är dålig. Vilket är ovanligt, för det här är tjejen som aldrig (!) gnäller.

Anonym sa...

HTA7, menar jag!!!