onsdag 19 mars 2008

Ledig

Jag älskar att sitta och mysa kvällen före den första lediga dagen. Och denna gång är jag ju ledig i 5 dagar. Det känns vansinnigt trevligt, måste jag säga.

Jag ska ha middagsfrämmande både på på lördag och på söndag. Jättekul.

Jag fick lönebeskedet idag. Ett trevligt lönebesked. Bonusen har kommit, så nu kan jag betala tillbaks det jag är skyldig på mina glasögon. När jag har betalat alla räkningar, så kan jag ge barnen en liten påskslant. Jag har också betalat semsterveckan i Rättvik. Ändå kan jag spara några tusenlappar till min födelsedag.

Jag älskar bonuslöningar =)

Jo det var ju lite övertid också på denna lön, samt utbetalning av min arbetstidsförkortning. Man kan välja om man vill ha den i form av pengar, eller ca 1 veckas ledighet, eller sätta av det till pensionen. Om man väljer pensionsalternativet, så får man 20% extra.
Jag har bestämt mig för att ta ut pengarna fram tills jag är 55. Sedan skall det sättas av till pensionen.

Lars är jätteförkyld stackaren. Han har varit hemma från jobbet idag. Ingen aptit och kraxar och snorar och har sig.
Det är jobbigt att vara förkyld. Just när man är uppe i det, så känns det som det värsta i världen. Även om man vet, att det finns de som har det värre. Men det spelar ingen roll just då. För då är det ju synd om!
Sen säger man lite generat att oj vad jag är gnällig. Men är man sjuk, ska man få lite back-up och bli ompysslad tycker jag. Man vill ha tyck-synd-om. Och det ska man få. Så det så!

I morgon ska jag ge mig ut och handla lite av det sista till påsk. Lite mat och blommor och sånt. Mina tulpaner har ju blommat ut, så det är dags för nya. Jag kan säkert klämma in några påskliljor också. Jadå, det går nog.

Idag gjorde jag makaroner och köttbullar.
När jag gör köttbullssmeten, så blandar jag ½ dl tröbröd, 1 dl mjölk, 1 ägg, 1 tsk salt, lite svartpeppar och piffi allkrydda, samt ½ tsk slotts senap. Jag rör ihop detta och blandar i köttfärsen direkt. ca 4-500 gr.
Jg låter det INTE svälla en stund innan köttfärsen åker i- det blir bättre fördelning på kryddorna om de får svälla in i köttfärsen. Lök behövs inte. Det blir gott ändå. Om man ändå vill ha lök, så blir det bäst om man river den på ett rivjärn. Då måste man tänka på att det behövs mindre lök än om man hackar den. ½ lök räcker bra.
Stekes på mellanstark värme. För att ha koll på att de är genomstekta, så brukar jag göra den sista köttbullen aningens större än de andra. När jag tror det är klart, så delar jag på den. Om denna stora köttbullen är genomstekt, så är de andra det också =)

Nu ska jag lägga en sval hand på Lasses panna. Fast - jag har så jättevarma händer, så jag lär väl så skölja dom en stund i kallvatten först- hehe

God natt med er.

1 kommentar:

Anonym sa...

"ops"Är Lasse sjuk?? huga så tråkigt...Kul med bra lön det är du värd..Jag har köpt mig en ny "kvast" så jag tänker ta mig en sväng till "Blåkulla" ikväll! Godis finns hemma om det kommer några små "kärringar" *L* Hur mår Cecilia då?? Har han börjat med ny med.än? Iallafall...GLAD PÅSK på er aslla hälsa alla barnen och Lassa så klart Kram ...