lördag 29 mars 2008

Måla, spika, skruva, fixa, greja

Sitter här och myser i lägenheten.
Jag har målat listerna som ska sitta ovanför kaklet i köket. Om det tar20 timmar innan färgen torkat, så jag kan nog inte sätta dom på plats förrän i morgon kväll. Attans oxå, jag hade hoppats på att få upp dom i morgon under dagen. Nåja, vi får se. Färgen skall ju vara torr om 5 timmar och överstrykningsbar om 20 timmar. Jag kan känna på dom i morgon, så kanske de går att sätta på plats ändå.

Men först måste jag koppla ur den gamla bänksbelysningen som suttit där sedan 70-talet. Jag skall köpa en ny modern belysning, kanske med "spotar". Och så ska jag flytta på kontakterna på väggen. Jag ska montera dom på undersidan av skåpen istället.

Till sist skall det upp svart smidesstänger med krokar, så att det går att hänga upp köksredskapen. Jag tycker det är snyggt äve n med en vitlöksfläta och med både durkslaget och rivjärnet hängandes. Det ser trevligt ut i köket. Hemtrevligt.

Sedan är det dags att göra om hallgolvet. Det blev inte bra sist då när jag lade in det. Men jag har sett över det idag och tror att det räcker med att köpa ett paket till av samma golv som ligger där. Vissa plattor kan återanvändas, så det är bara några få, som behöver bytas ut. Men det gäller att hålla ordning på hur de låg, för jag måste ju ta upp golvet med den sista plattan först och börja om i rätt ände.

Men det är nästa problem. Nu ska vi klara av köket först. Har jag råd, så köper jag även golvlisterna till köket nu, så att det blir helt klart därine. Det vore så skönt.

Nu ska jag lägga mig i sängen och titta på TV. Vilken lyx!

Na tti natti

Inga kommentarer: