tisdag 4 mars 2008

Nu är det klart

Tapetseringen, alltså. Det blir så fint. Det skall bara sättas tillbaks lister och gardinstångsfästen. Sen är det bara att sätt upp gardinerna och möblera tillbaks allt igen.

Jag ska köpa tavelhyllor, som skall målas svarta, innan jag sätter upp dem (läs Lars sätter upp).

Sedan behöver jag en svart urna, för min passar inte in längre.

Om vi inte hade en katt, som lägger päls på alla textilier, när hon går förbi dom, så skulle vi ha köpt en matta till vardagsrummet. Men vi har liksom inte lust att dammsuga varenda dag. Därför får vi klara oss utan.
En massa kuddar, ska jag därmot införskaffa. Svarta och vita, samt en eller två, som kommer att vara i en färg, som matchar de gardiner, som råkar sittauppe. Allteftersom de byts, så byter jag överdrag på den/de kuddarna.
Matchande ljus och dukar, förstås. Det blir så bra så.

Nu är det ju snart påsk. Då utgår alla matchningsförsök. Då blir det gult, grönt, vitt och orange.
Lika skoj är det till jul. Då blir ju allt rött och mörkgrönt.

Min kära förkylning är av det snälla slaget. Men förut, när jag lutade mig lite på soffan, somnade jag tvärt. Då är man inte rikitgt frisk. Då är det lite sjukt, liksom

Idag åt vi kokt torsk med äggsås och potatis.

Koka upp ett par liter vatten, tillsätt 4-5 kryddpepparkorn, 2 lagerblad och 1 tsk salt. Skiva ett par morötter grovt. Lägg dit fisken i bitar och stäng av värmen. Låt det vara så, tills att du känner att fisken är genomkokt. Med en potatissticka går det bra. Gör man på det viset, blir fisken aldrig överkokt och tråkig. Nu blir den saftig och fin.
När du kokar potatisen, kan du lägga i 2 ägg, som får koka med i 10 minuter. Skala dom och hacka dom enklast med äggskivare. Skiva först, vrid sedan ägget och skiva en gång till åt andra hållet.
Smält 3 msk smör och blanda i 3 msk vetemjöl, späd med 2 dl mjölk och vispa till det är klumpfritt. Tillsätt sedan fiskspad med en slev i taget , vispa och småkoka. Gör så några gånger tills du har en lagom sås. Tillsätt ägghacket och dill, om du tycker om det.
Min son h a t a r dill...

Sådärja. Busenkelt, billigt, fettsnålt och gott.

Natti

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej "syss" ja nu äter jag penicilin,mår jätte illa av dem,men ska härda ut.måste ju! Hur är det med Camilla nu?
Oj så fint ni får det där hemma..bara jag kommer tillbaka till "livet" så ska jag sätta igång här med...:) Ha det...så länge kram D

Anonym sa...

Hej. Kämpa på. Du har väl fått antibiotika? det är bredare och verksammare än penicilin. Millan mår skapligt. Hon skulle ju göra coloskopi för ett par veckor sedan, men blev febrig dagen innan. Nu väntar hon på ny tid. Hon är ju sjukskriven, förstås.