måndag 10 mars 2008

Så är det åter kväll

Idag har jag åtminstone fått upp gardinerna i det andra fönstret i vardagsrummet. Jag kunde inte sätta upp dem samtidit som de andra, för färgen på fönsterbågarna var inte torr. Så, nu är det faktiskt bara tavlorna och städningen kvar. Men dammtussarna och skräpet försvinner inte. det ligger kvar och växer till sig, tills vi har tid att ta undan det. =)

Jag har strukit en l i t e n hög tvätt ikväll. Det var lite lättsammare än de där jättehögarna som jag faktiskt tar itu med, när jag inte står ut att se dem längre. Fast det oftast inte är min tvätt, som behöver strykas. Men som sagt var; arbetsbyte.

Vi har varit på tippen och slängt en massa, samt varit och hälsat på Lasses son Magnus. Han köpte hus den 1/3, så där händer det också saker hela tiden. det skall kaklas och sättas in ny fläkt, golv skall läggas, väggar slås ut. Fin blir det till slut. Mycket jobb att göra, bara. Så är det ju att ha hus. Men det är ju kul också. Dels att se att man faktiskt kan, dels att se vad fint det blir.

Idag gjorde jag lax.
Spana in det här Syrran, detta rekommenderar jag verkligen!

Lägg bladspenat i botten på en ugnsfast, smord form. Ovanpå lägger man laxbitar, du vet såna som man köper billigt på Willys ;-)
Lite salt och peppar på.
Blanda 1 förp. Milda matgrädde (15 %) med en burk avrunna räkor, klippt dill, en smulad fiskbuljongtärning och en halv burk röd caviar.
Häll blandningen över och gratinera i ugnen till laxen är färdig.
Gårdagens kokta potatis, som man värmer upp serveras till (GI-klokt) Man behöver ju inte steka den, det räcker att värma i micron.

Detta är en utmärkt bjudrätt. Man kan till o med pressa potatisen. Det blir nästan ingen skillnad till nykokt pressad potatis.

Innan åt jag råkostsallad gjord på finriven ½ kg morot, 1 kg vitkål, 1 röd paprika , 1 grön paprike och 1 purjolök. Samt massor av salladskrydda. Italiensk, eller fransk.
Jag kokade en lag på 1 dl matolja, 1 dl äppelcidervinäger, 1 tsk salt och 1 msk socker.
Den hällde jag varm över grönsakerna.
Salladen håller sig i ca 1 vecka i kylen. Jag äter av den varje dag, innan maten, som en liten förrätt.

Now, I'll hit the bed!
Cheers

1 kommentar:

Anonym sa...

Yes...deta recept måste jag skriva ut det låter smaskens...! Kram på dig!