onsdag 12 mars 2008

Säng säng säng

sova, sova, sova. Åh så trött jag är! Det känns i kroppen att jag har haft 2 6-dagarsveckor irad. Tänk, för bara ett halvår sedan, jobbade jag jämt extra på lördagarna. Varenda lördag. I tre år! Det är inte klokt ju.
Men det är skönt att varva ner lite, som jag gjort nu. Jag jobbar bara litegrann, någon gång, dels för att det är kul och dels för att hjälpa till när de har dåligt med folk.
Nu jobbade jag två lördagar i rad. Men innan dess,var det en enda lördag i januari och två i december, tror jag. Det är en ganska lagom nivå.

Konstigt vad trött jag blivit de sista fem åren. Det känns i kroppen att jag inte är 20 år längre. Eller ens 30!

idag fick vi en idé, några av oss på jobbet. kanske vi skulle ta en kortrsa til mariehamn den 28/3? Ja, det gör vi! Det var många somvar entusiastiska på en gång, men redan efter någon timme, så var det två som började tveka.
Haha, det blir nog bara jag kvar till slut. Men det är en rolig ide´i alla fall =)

Idag gjorde jag stuvad blomkål ( light) och stekt bogfläsk.

Först kokade jag blomkålen i små buketter, sedan gjorde jag en stuvning.
Jag kokade upp 3 dl vatten med en kycklingbuljongtärning. Sedan vispade jag ner Maizenaredning tills det var lagom tjockt. Jag tillsatte också lite milda matlagningsgrädde (15%). En nypa socker behövs så gott som alltid, i en stuvning eller i en sås. Alltså inte så att det smakar sött, utan bara litegrann så att det blir en liten smakbrytning. Sist vispade jag ner 1 tsk riktigt smör. Det lyfter också smaken lite extra. Jag vände försiktigt ner blomkålen i detta. Men den var lite överkokt, då går den ju sönder i småbitar så lätt.
Sedan stekte jag bokfläsket och gjorde lite sky. Kokt potatis är gott till, men ingen nödvändighet.

Nu ska jag sooova!

G´natt

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh så jättegott detta låter! det måste vi göra här oxå... det var längesedan vi åt stuvad blomkål mums.. Och din present flyttas från den ena till den andra platsen ,,,det är nästan lite roligt! Ha det gott syster vi kommer snart (när det passar "herrskapet" vill säga)

Anonym sa...

Till helgen ska jag städa klart. Så på söndag är det nog "fritt fram" =)

Anonym sa...

Oki..hör av mig isåfall....beror på vädret oxå..Har tonat håret ..sss det syns inte alls blir så förbannad,ska gå till frissan framöver så det så! Ha det....