tisdag 1 april 2008

Matdagboken =)

Jag gillar mat. Visst är det trevligt med mat? Jag tycker om att både laga och äta mat.Men nackdelen är ju, att jag är alldeles på tok för tung, för min längd! Uff, vilken tjockis jag har blivit!

Jag beskriver också hur jag lagar till maten, så att mina ungdomar kanske lär sig hur "mammas köttbullar"lagas till. Eller hur den där goda fiskgratängen görs. Nu har jag snart gått igenom min vanligaste "repertoar" så, nu ungar! nu är det bra att kocka !
Fast jag vet ju - ni kan ju redan laga mat, ni har ju flyttat hemifrån för länge sen. Men det kanske är en mammas smått desperata försök att behålla sina barns uppmärksamhet?

Nejdå, nu ska jag inte skoja mer, jag är bara på ganska gott humör idag.

Ja, så mycket fler än mina ungar lär det ju inte vara som ser mina recept. Jag har ju bara en liten liten krets som besöker min blogg. Blott 10 fasta besökare. Ha ha och här sitter jag och skriver varensda dag! Jag är ju rolig jag!
Och idag, blev det 2 inlägg. Jag måste vara helt knäpp!

Jag lovade ju att berätta hur min viktminskning framskrider. Jag väger mig varannan vecka. Hittills har jag gått ner 2 kilo. Lite tycker jag, men det har varit påsk och karaktären var väl inte den bästa.

Däremot är det ju minus ½ kg/vecka, vilket är lagom takt, om man ska tro på förstå-sig-påarna.

Jag håller alltså på att lägga om mitt ätande. Jag äter nu enligt tallriksmetoden. Halva tallriken med grönsaker, en fjärdedel med potatis/ris/pasta och slutligen en fjärdedel kött/fisk/korv.

Inga snabbantningsmetoder, utan bara vanligt sunt förnuft. Jag måste lära mig att äta förnuftigt!
Så varje dag äter jag numera frukost. Jo det är sant! Jag äter två mellanmål på förmiddagen.
kaffe och smörgås kl 9, samt råkostsallad klockan halv 11. Sen är det ju lunch, följt av ett äpple klockan tre. Så blir det middag och jag orkar inget kvällsfika. OM jag vill fika, så tar jag bara lite mer av råkosten.

Och så måste jag ju röra på mig mera också. Men Rom byggdes inte på 1 dag...

Inga kommentarer: