måndag 7 april 2008

Vilket underbart ruskväder!

I morse hade jag tänkt promenera till jobbet. men usch, vad skulle jag ut i detta väder för? Så jag sov en extra halvtimme och tog bilen.

I morgon SKALL jag promenera. Oavsett väder. Jag tar på mig rejält och med kepsen i pannan, samt jackans huva uppfälld, så tänker jag knata mig framåt mot jobbet.

Det finns som bekant inget dåligt väder, bara dåliga kläder (och en liten svart figur på ena axeln, som är bra mycket mer högljudd än den snälle vita på den andra axlen))
Jag vill ju gå ner i vikt, alltså måste jag röra på mig. Det är ju en väldigt enkel ekvation.

Apropå ekvationer. jag satt med en jättefaktura idag på jobbet, som skulle kontrolleras. men när jag började pricka av den, så ser jag att flera leveranser är betalda redan, samt att flera är dubbelfakturerade. Suck. Jag ringde och funderade hur de hade tänkt och fick då veta att de hade annulerat eden första fakturan.
Jag undrar hur man kan ANNULERA en faktura i mars, som redan betalts i december? Då skall den ju inte annuleras, utan krediteras.
Ponera nu, att det inte var jag eller någon annan av oss rutinerade, som kollat fakturan. Tänk om det istället varit någon som är inhyrd från Manpower? Då hade detta inte upptäckts. Det har vi sett vid några efterkontroller som jag gjort. De olika "inhyrda" har bara konterat, inte kontrollerat innan. De skall alltså inte sättas på så pass ansvarsfulla uppgifter. Det spelar ingen roll, hur gulliga ochtrevliga de är,
Den där fakturan var på 481.000:- ... Man undrar vad det gör på resultatet under ett helt år, ifall man inte har tillräcklig koll.
Nu ska jag ta itu med att försöka driva igenom att vi får en så kallad "self billing" mot det där företaget. Dvs VI talar om för dem, hur mycket pengar de skall få. Vi har nämligen en säkerhetsspärr, som gör att vi inte KAN debiter mer än en gång / leverans. Bra va?

Visst är det jättekul att jag informerar om en liten del av mitt dagliga värv??

ha det så gott och sov skönt

Maten? Köttbullar och makaroner, sallad, mjölk.

Inga kommentarer: