tisdag 8 april 2008

Vinna pengar?

Visst vore det skönt om man kunde få in en pengavinst? De som säger att man inte blir lyckligare av pengar, vet inte vad de pratar om. Tänk att få vara helt skuldfri? Tänk att få slippa fundera över hur pengarna skall räcka till, om bilen går sönder? Tänk vad skönt att slippa oroa sig för att pengarna skall räcka till vintekläder eller skor åt barnen. Eller varför inte vad det vore kul att få ge sitt barn något nytt någon gång. Inget ärvt, inget begagnat, utan något nytt av bra kvalité...

Ja, många lever i en sådan tillvaro. Jag har också gjort det till och från. Visst, jag har det bättre nu, än tidigare, men nog har jag fått vänt på slantarna många gånger! Jag har så jag klarar mig och lite till, numera, men jag tänker på alla med dålig ekonomi. Lågavlönade, kanske ensamstående förälder, som inte ens har råd att vara sjuk en dag, eller två.

Vad jag menar är, att om man slipper oroa sig för livets nödtorft och kunde köpa sig det man behövde utan att vara tvungen att välja bort något annat - lika nödvändigt - så vore man nog lyckligare!
Naturligtvis blir man inte friskare eller lyckligare av pengarna. Men livet vore bra mycket enklare och mindre besvärligt, om man hade mer pengar. Då kunde man ju koncentrera sig på att ta hand om varandra och vara lyckliga med varandra. Istället för att gräla om småsaker, helt enkelt för att man mår dåligt pga att man bekymrar sig hela tiden, för att klara av denna månad också, innan lönen kommer.

ja ja. Visst är man väl underlig som irriterar sig på att andra måste dras med dålig ekonomi? Men jag är en sån människa, som bryr mig om. Jag kan sätta mig in i andras situationer. Och jag blir ledsen å andras vägnar. Jag ville helst förbättra för, stötta och hjälpa alla, om jag bara kunde

Idag gjordes chili con carne här i huset. Själv äter jag inte bönor, så jag tog undan av färsblandningen innan jag tillsatte de vita bönorna. Jag kokade dinkel-korn i hönsbuljong, som jag blandade i.

Min "dinkel con carne" ;-)
Det uttrycket är säkert fel, för jag kan slå mig i backen på, att "con carne" = "med bönor"!
Så det borde i så fall heta "chili con dinkel"!
Eller vad säger ni ungar, vilket är mest korrekt?

gonatt/Mamman

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen hem igen ,om än sent!! Ja du är rolig du ..som gillar karga och gråa landskap,fast det har väl med din allergi att göra??Sol värme åter.värme,och grönt ska det va..sån e`jag! att få dra upp gräs med tårna..känna solens värme,sådan var ju du oxå en gång eller hur? tycker synd om dig nu...huga då! kram ...

Anonym sa...

Jag tycker också om solen och värmen.Men för mig är det som att titta på glassen medan den smälter. Jag kan ju inte njuta av den!