torsdag 21 augusti 2008

Lite i taget

Lite i taget kör vi bort kartonger till Indal. Det känns skönt att ha börjat. Ju mer vi hinner få undan nu, desto lättare blir det ju sedan.

Idag har Millan ä n t l i g e n fått börja sin behandling mot Ulcerös Colit! Hon får en medicin som heter Remicade, i form av ett dropp med levande celler, som tar ca 3 timmar. Sedan måste hon ligga och vila i en timme efteråt, för att kolla att hon inte reagerar dåligt på droppet.
Det kom lite hastigt på. Hon har väntat hela sommaren och helt plötsligt, när hon var på sjukhuset för att träffa sin läkare, så fick hon gå direkt efteråt för att påbörja behandlingen.

Här ser ni ett urklipp ur hennes blogg, där hon berättar om alla biverkningar:

Okej. Det här är vad jag måste hålla "utkik" efter närmaste tiden: Smärta eller ömhet i bröst, muskler, leder eller käken. Svullnad av händer, fötter, anklar, ansikte, läppar, mun eller hals. Problem att svälja eller andas. Nässelfeber eller andra tecken på en allergisk reaktion. Feber, utslag, klåda, andfåddhet vid ansträngning, svullnade fötter eller vrister. Tecken på infektion, svårigheter att andas, torrhosta, urineringsproblem, förändringar i hur ditt hjärta slår, yrsel, trötthet, heshet, huvudvärk. Tecken på neurologiska problem: kramper, stickningar eller domningar i någon del av kroppen, svaghet i armar och/eller ben, ögonproblem, förändrad synförmåga. Tecken på lever- eller mjältproblem: Gulnande ögon eller hud, mörkbrunfärgad urin, övre buksmärta. Viktnedgång och slutligen nattliga svettningar.

Jag håller tummarna för att det ska fungera. I annat fall är det enda alternativet att operera bort hela tjocktarmen och få stomi-påse.

Nu ska jag borsta tanden och krypa till kojs.
Godnatt barn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du,jag tror att detta är något genetiskt, jag gillar att flytta tycker att det är spännande att få lite annorlunda,men inte att flytta åt andra ...huga
*fniss' Vet du...jag tycker hela tiden att gräset är grönare på andra sidan...knäppt eller hur?
Ha en fin helg...må så gott kramar från Stora syster....

Anonym sa...

Ohh..hoppas nu att det funkar på Camilla! Hälsa henne...

Camilla Franzén sa...

Det där var bara dom "vanliga" biverkningarna.. Dom värsta törs jag inte skriva för då tror alla att jag ska dö.. ;)