söndag 3 augusti 2008

Slut på semestern

Japp då är jag hemma igen. Vi har varit i Rättvik. Där är det Classic Car Week, varje år, i vecka 31. Tyvärr så var det inte så bra i år. det har börjat bli sämre än tidigare år. Så betyget kan endast bli 3 stjärnor av 5.
Det var FÖR mycket folk, FÖR många bilar som inte var "amerikanare"
Jag menar det fanns så mycket "svans". De är där enbart för att supa och härja. Inte för att titta på snygga bilar och delta i feststämningen runt cruisingen.

Detta om detta.

I morgon börjar jag jobba igen, efter 4 veckors semester. Det ska bli roligt, samtidigt som jag hatar tanken på att min ledighet är slut! Visst låter det kluvet va? Men trots att jag kanske inte alltid är så nöjd med min arbetssituation, så har jag ett intressant jobb.
Att jobba som speditör, är skojigt. Det är omväxlande och man vet aldrig vad varje ny dag skall innebära. Många gånger sätts man på prov, för att lösa "omöjliga" uppdrag, på ett bra (och så billigt som möjligt) vis.

Jag tycker om att fundera ut olika lösningar för mina kunder. Det är kul att förhandla om priser med olika leverantörer och det känns tillfredsställande, när jag löst en leverans, som någon bett mig om med mycket kort varsel.
Det är väl charmerande att veta att allt är löst inför morgondagen, när man går hem? För att mötas av ett mail, eller ett telefonsamtal, som talar om att det "sket sig". Det är då man får kavla upp ärmarna och tänka "utanför" det normala banorna. Det är det som är det roliga med jobbet.

Ja, jag har ju varit på samma ställe i 16 år nu och det om något bevisar väl att det är ganska bra där? Vi har många förmåner som man inte har om man jobbar åt stat, landsting eller kommun.
Dessutom har jag sedan i år en ny avdelningschef som verkligen engagerar sig och som bryr sig om oss. Det är värt mycket.

Nu när hösten kommer, är det många förändringar på gång. Och jag måste säga att jag inte riktigt ser fram emot dem. Jag har uttryckt min åsikt och de har lyssnat, men bett mig ge det en chans innan jag förkastar det.

Jo jag kan ju inte annat än åka med och ser hur det utvecklar sig, men jag är inte överens med ledningen om en viss person på en speciell post. Jag tror helt enkelt inte att han är mogen nog att klara av det!

Den personen får alltså en precis likadan tjänst som jag har. Men jag tror inte att han har det som krävs. Och då menar jag noggrannheten, fingertoppskänslan och matematiken...
Visst kan han boka bilar och järnvägsvagnar, precis som vi andra, utifrån givna regler. Men det övriga jobbet, ta beslut i speciella situationer, att rätt kontrollera och kontera fakturor, förhandla priser, göra bokslut osv, det tror jag ärligt talat inte att han klarar. Och det har jag framfört.

Jaja, tiden får utvisa hur det går. Jag hoppas verkligen att jag har fel!

Nu ska jag sätta en pizzadeg på jäsning.

Ha det så bra, ni alla.

8 kommentarer:

HTA sa...

Jamen välkomna hem då:

Anonym sa...

jo, tack. Jag såg nyss att jag glömde lämna tillbaks Axfood-kortet

Anonym sa...

Lia:Välkommen hem säger även jag.
Hoppas du får en bra start på din
arbetsdag i morgon.Den tiden när jag arbetade tyckte jag att efter 3 veckor skulle jag gärna gått tillbaka efter 4 så tyckte jag det intre var så kul att komma igång,men det går ju.
Jag önskar dej en trevlig Söndagskväll.
Kram.

Anonym sa...

Hallo på dig ,,LIA jag tänker som du kanske har läst göra ett litet upphåll på bloggen...jag har visst tappat skriv lusten, men jag ska nog leta upp den igen..var så säker...ha det gott kram !

Anonym sa...

Hej lia!
Hur gick det arbeta idag,kanske skönt att komma igång efter semestern.
Kram.

Anonym sa...

hej agath och syrran. Allt väl här. Jag är supertrött. Sov kanske 2 timmar i natt...Jag tror jag var orolig att väckaren inte skule ringa *flin*
Det var kul att jobba. Men jag satt länge och stirrade in i datorn och försökte hitta lösenordet. Det kom fram till slut, det var ju bara 4 veckor bort! Nu ska jag verkligen kvälla tidigt. Så natti natti

Anonym sa...

Hej Lia!
Hoppas du haft bättre sömn i natt.
Jag önskar dej en bra Tisdag på jobbet och en fin Tisdagskväll när du kommer hem.
Kram

Anonym sa...

hej agath. Tack men tyvärr inte särkilt bra med sömnen. Men det kommer. Jag har lite mycket i skallen nu bara. Arbetssituationen är lite - ansträngd. Det fattas folk och det kommer nya och det är månadsbokslut, samt mycket strul i datasystemen och jag sitter dessutom i styrgruppen för nya datasystemet. Så det går över. Nån kväll kommer jag att slockna redan vid 20.00. Då sover jag ut =) Om ca 2½ vecka blir det bättre.