lördag 9 augusti 2008

Städa hemma och i språket

Tar en liten paus i städningen. Det är så tråkigt att städa. Men jag vet ju vad belåten jag känner mig, när jag går omkring i ett nystädat hus!

Nu är det bara dammsugning och våttorka golven kvar att göra. Sen är jag ju klar.

Jag har lyssnat på radio och TV, samt många människor runt omkring mig på senare tid. Tänk vad vårt språk utarmas och slarvas bort?

Ja, jag vet att jag nu sätter mig till doms på hur folk pratar. Eller skriver, för den delen. Jag har så svårt att se stavfel. Jag ser skillnad på dem som har dyslexi och på dem som faktiskt struntar i hur de skriver. Eller de som har fått hel fel uppfattning och gör precis samma stavfel, hela tiden.
Det vill inte jag göra. Det skall stavas rätt. Ibland undrar jag om folk aldrig läser en bok? Jag menar, i böckerna lär man sig ju, hur saker och ting stavas. Ser man inte vad man läser, eller?
Man borde väl se hur orden "de" och "dem" skall användas till exempel.
Det finns de som skriver "dem människorna" istället för "de människorna"
"Eller så skriver dem att dem skall stå ut med dem"
Det skall vara
"Eller så skriver de att de skall stå ut med dem"
Förstår ni?
Man vet att ordet "dom" skrivs "dem" men man glömmer att även ordet "de" kan uttalas "dom"

En del skriver lite "finare" än det låter, eller skall stavas. Man har tänkt till, men tänkte helt fel.
Ex: Malet blir maligt (Jo jag har sett det, finmaligt kaffe, istället för finmalet kaffe, läste jag på en inköpslista.)

Eller så gör man tvärtom: omständligt blir omständigt

"Åtminstone" får en extra bokstav och blir till "åtminstonde"

Succesivt ( uttalas sucksesivt) uttalas av många sussesivt. Men jag har aldrig hört någon säga sussé åt succé =)

Jag är inte världsbäst i detta. Men jag försöker i alla fall att anända språket riktigt , åtminstone i skrift. Visst har vi alla vårt dialektala uttal. Men då är det ju ännu viktigare att behandla språket rätt, när vi skriver?

Hej svejs från en liten " petimetär" (Och ja, det stavas så)

För övrigt finner man språkrådet, som är Sveriges officiella språkvårdsorgan, på web-adressen www.sprakradet.se. Sprakradet. Ganska roligt för en petimäter

7 kommentarer:

Anonym sa...

Och så satte jag mig "till doms på" istället för "till doms över" redan direkt, när jag började klaga på andra. Jo jo. Somliga sraffar Gud genast! ;)

Anonym sa...

och Han straffar dubbelt, den rackaren!

Anonym sa...

HM..."tokfia" Själv blir jag tokig när folk aldrig använder Komma tecken, eller rätt böjning på ord! för att nämna lite mer,så ska man ju aldrig börja en mening med ..och,men ,eller, många gör så,(tyvärr) men va`faen,spelar roll alltså...sedan Engelskan kom in i vårt språk ,så går ju allt an,eller hur? "de e´ju "fett" "sjukt" alltså,ju...*skratt.....ha det gott hoppas ni är hungriga nu!

Anonym sa...

Usch då ska jag nog lägga ner skrivandet och gå i skolan,jag skom aldrig tänker på ,.?!Min svaghet.Javisst.

Hej Lia!
Hoppas du har det bra.Här har det regnat och varit sol om vart annat.
Jag önskar dej en bra Lördagskväll.
Kram.

Anonym sa...

Tack än en gång...Lia och Lasse , mycket trevligt att ni var kvar här så länge! Detta måste i framtiden bli mer ofta ,eller hur? Ha det gott och godnatt med er båda kramar...

Anonym sa...

Snälla Inte "ta åt sig" fel nu =)
Ingen är ofelbar - allra minst jag själv!
Här har det varit mest mulet och regnigt, men även lite sol.
Vi har varit hos syrran och ätit alldeles för mycket av hennes jättegoda middag, som vi blev bjudna på. Oj vad mätt jag är. regnbågen var framme när vi åkte hem. Godnatt kompisar
Tack för maten Syrran. Alltså: det var så jättegott! Visst får ni bjuda på god mat fler gånger ;)

Anonym sa...

Hej Lia!
Är det inte reklam på TV:n,så gör man reklam här*skrattar*
Kram.