lördag 27 september 2008

Svamp

Jag tog mig en tur till skogen för att plocka mig lite svamp. Eller mest för att komma ifrån en stund. Det är så mycket pysslande, med packning och sånt, så det är skönt att göra något annat också.
Hittade jag någon svamp då? Nä - det var dåligt med det. Några fårtickor och 4 st ganska stora, gula kantareller. Så jag gav upp efter ett par timmar och vände hemåt.
Då ringde min mobil. Det ar min arbetskompis som undrade om jag var hemma, för de var på väg till mig med en hel korg (minst 10 liter!) trattkantareller. Hennes son hade plockat dem åt mig. Jag hade tidigare i veckan kastat ur mig förslaget att jag kunde köpa en korg av honom. Han är jättteduktig att plocka svamp och skulle kunna vara ute varenda dag, om han fick. Ganska ovanligt för en 14 åring =)
Jag hade 120 kr som han fick för svampen och så beställde jag en korg till. Jodå, tyckte Rasmus, det kan jag väl fixa, men den behöver du bara betala 50 kr för...Nix sa jag. Den är värd MINST 120 kr! Så får det bli. Han gör ju ett jobb åt mig och han ska ha bra betalt. Tacka för det!

Nu håller jag på att rensa svampen och skall torka den i varmluftsugnen. ja, rensa och rensa. Han har plockat så fint och rensat allteftersom , så jag behöver knappt rensa något själv. Jag plockar bara bort lite barr och löv och sånt. Det är mins 5-6 plåtar med svamp! Stora svampar är det, så jag måste dela dem så att alla är ungefär lika stora. Annars kanske de inte torkar som de ska.

Så ska jag ta och skiva mina fårtickor och torka dem också.

Sånt gör mig genuint lycklig! Att ha torkad svamp, hemgjord sylt och frysen full med hembakat bröd osv. Jag bara älskar att ha det så.

Oj vad kul jag har nu! =)

1 kommentar:

Anonym sa...

åh vilken tur du har...