torsdag 2 oktober 2008

Gott och nyttigt - men kalorisnålt. För dig, Linnea =)

Snål köttfärssås

Hacka en gul lök och stek den mjuk i en teflonpanna, med bara en tsk smör.
tillsätt ca 250 gr köttfärs och låt den steka med. Salt o svartpeppar

Häll sedan på en burk krosstomater och även en msk tomatpuré, samt en burk majs

Låt allt puttra ihop till en god köttfärsröra, som ätes med pasta

Koka en pytteportion pasta och blanda ut den färdiga pastan med lite böngroddar (burk)

Sallad till detta.

- o - o - o - o - o - o - o - o -

Lövbiffgryta (starkt!)

Strimla 3 hg lövbiff och stek den, salta o peppra
Finstrimla en hel purjolök. Alltihop på purjon, det vita och det gröna.

Lägg purjon i en ugnsfast form med den strimlade biffen ovanpå.

Blanda lite sambal oelek med lite soya, kaffegrädde och sweet chilisås, som hälls över biffen.
Man måste prova sig fram, men ½-1 tsk sambal + 4 msk soya + 1 fl kaffegrädde + 3-4 msk sweet chili, kanske är lagom. Jag vet inte, för jag höftar alltid. Jag använder inte recept själv =)
Var försiktig med saltet på köttet, för soyan är ju salt också.

Sätt in i ugnen på ca 200 gr värme i en halvtimme, långt nere i ugnen.

Servera med kokt bulgur och en fräsch grönsallad till.

1 kommentar:

Linnea S. sa...

Vilken lyx! Tack så mycket, om jag var rik skulle jag finansiera en receptblogg åt dig! :)

Ska ringa johnny så han handlar hem grejjer, tror jag börjar med grytan för den lät skitgod.

hoppas ni får en mysig helg med allt husfix, kram!