måndag 24 november 2008

Julen närmar sig i vackra Indal.

Nu har vi bott här i Indal i nästan 2 månader. Det är en vacker bygd, som ligger ca 26 km västerut från Sundsvall. Här bor det så vitt jag kunnat finna ut, runt 700 invånare.

Det är intressant att se, att folk är ute mycket mer här, än i Sundsvall. Man går på promenad, möts och byter några ord, sen vandrar man vidare. Barnen är ute och leker och stojar. Inget sittande framför datorn dygnet runt, här inte.

Det är ingen sand, eller grus på vintervägarna här omkring. Därför ser man många som åker spark.
Jag tror jag måste skaffa mig en spark! Det har jag inte haft, sedan jag var liten. Det är ju jättekul!

Luften är ren och klar. På kvällarna ser man en fin stjärnhimmel. I stan syns den inte lika bra, pga avgaser och all belysning. Det luktar annorlunda här, rent och friskt.
Jag har tagit ett par promenader i skogen. Det enda ljud som hörs, förutom fåglarna, är bäcken som brusar allt högre, ju närmare man kommer. Det är en strid bäck, där det säkert har funnits en liten kvarn. Det måste jag undersöka till sommaren. Jag skall försöka följa bäcken uppåt och se, om jag kan finna några rester efter en kvarn. Kanske jag kan hitta några gamla kartor att kika i, på biblioteket.

Snart är det advent. Den bästa tiden på hela året, tycker jag. Man pyntar och gör fint. Alla ljusstakar och adventsstjärnor lyser upp så vackert. Jag bakar kaffebröd och de särskilda långpannekakor, som jag bara bakar till jul. Snickerskaka och Mazarinkaka.

Ju mer vi närmar oss julen, desto mer tomtar och andra dekorationer plockas fram. Pepparkakshuset måste fixas. Det brukar bli runt den 2:a eller 3e advent, som det kommer på plats. Med gelatinblad som fönsterglas och mina småtomtar som står runt huset, med små tomtespår i snön som är pudrad av florsocker, med en liten "snödriva" upp emot husväggen. Istapparna av kristyr hänger runt taket, En liten svag lampa inut, gör att det ser mysigt ut.

Fina julgardiner sätts upp och knäcken måste kokas på spisen på traditionellt vis.
Microknäck - huga.

Jag har mitt i kalas-planering och renoveringsstöket börjat snegla på planeringen för julbordet. Jag brukar ha så mycket julmat. Jag stoppar inte korven själv, inte heller rimmar jag skinkan, men jag vägrar köpa färdigkokt skinka. Nej, den skall ugnsbakas, så att doften sprider sig i huset i flera timmar. Samtidigt kokar jag rödbetorna till sillsallaten.

Dessa dofter av jul!

Jag älskar julen. Alldeles fnoskig blir jag! Bara att hitta på trevliga julklappar är jätteskoj. jag älskar att ge bort presenter.

Jo visst ja, syrran. Det finns två presenter till dig här, som jag köpte i somras i Dalarna. Jag hittade dom nu, när jag packade upp en kartong. Du får dem i julklapp istället. Vi brukar ju inte byta julklappar, men jag hade faktiskt köpt dom som 60-årspresent..
Jag hittade också ett par andra grejor som vi köpte, men som vi glömt bort. Det ska bli kul, att sätta upp dem. Ett lackerat krukfat som det står välkommen på, med en liten ljuslykta, bl.a.

Nej nu måste ja sluta skriva om julen. Det kommer ju fler dagar =)

Ska jag nog ta och krypa ner.

Ha de bra, alla ni 13 som brukar hälsa på här i bloggen.

6 kommentarer:

Sanna sa...

Nu måste jag ju säga att jag aldrig varit med om Snickerskaka på jul. Men i vår familj äter vi ju runda pannkaksbollar med jämna mellanrum så. Och menar du att du kokar dind skinka själv också förutom att griljera den i ugnen? Så tipsar jag om att Camilla äger inga pepparkaksformar, men frukta inte - Vi ska baka! Sanna ska fixa lussebullar (Camilla tjatar om vanliga bullar så jag får väl så lov att fixa lite mindre brända bullar den här gången) Så finns det en familj uppe i Indal som heter Fahlbergs, de är slaktare och de har hemskt goda korvar. Bland annat en jag fick i helgen med bäver i. Ja, låter hemskt men det var det verkligen inte! (Bra på julbordet så att säga)

Anonym sa...

Hej Sanna. Jag tar med mina pepparkaksformar till stan i morgon. Jag har många.
Nej, jag kör skinkan i ugnen hela vägen. 175 grader ca 45 minuter/kilo skinka. =)

Sanna sa...

Ja, för det här med koka skinkan trodde jag det bara var min farmor som faktiskt gjorde helt från början. Hon hade gladeligen slaktat grisen också om hon kunde tror jag. Bra med formarna, tackar!

Anonym sa...

Sanna: jag glömde lägga med kavlar, men det får ni ta i helgen

Anonym sa...

Jodu det där låter ju som en riktig Karl Larsson jul eller hur visst är det mysigt med advent och jul ,ja där är vi lika *fniss' ha det gott kram

Anonym sa...

Amiable post and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.