fredag 26 december 2008

Annandagen

Idag är det vackert ute. Solen skiner och det gnistrar i snön och på träden.Jag skall ha julfrämmande. Lasses dotter kunde inte komma till oss på julafton, så de kommer idag istället. Samt hans pappa, hans kusin (tillika min kompis) Gittan, med sin sambo Stefan och sin mamma.
Ja, vi blir 10 personer.
Jag har massor av mat, så det räcker nog. Måste bara stödköpa lite leverpastej, kanske rödbetssallad, samt ägg och lax.
Jag chansade och gravade chumlax. Den är inte lika fet och det blev inte bra alls. Därför ska jag köpa lite färdiggravad lax till dagens Julbord. Jag skall även göra nya köttbullar och Janssons frestelse. Vi åt upp den vi hade, till middag i går.

Revbensspjällen som jag planerade, men inte gjorde före jul, skall in i ugnen idag istället. Det är ju gott med lite nylagat också.

Vad jag tycker det är roligt att stlla till kalas och bjuda på god mat.

Du, syrran? Jag är ju "skyldig" er några middagar, så vi får se till att ni kan komma någon helg nu i januari. Då ska jag hitta på något smaskens att bjuda på.

Tyvärr kan ni inte ta med er vovven, för våran Zink blir så stressad bara av att det kommer folk, så en vovve går absolut inte. Han har tappat pälsen på magen och på bakbenen av stress, så jag vill absolut inte göra det värre, än det redan är. Det blev för mycket för honom att flytta till oss, för att 4 månader senare flytta hit och så började vi renovera. Sen blev det min 50-årsdag och allt vad där hör till. Han mår inte alls bra. Han måste få ha lite lugn och ro.
Man får hoppas att det inte smälls för mycket smällare och nyårsraketer, här i Indal som kanske kan stressa honom.

Men kalasmat var det. Vi vill gärna bjuda på något gott.

Nu skall jag ta min spark, kallad Röda Faran och ta en omväg för att få motion, innan jag kommer till lill-ICA för att handla.

Vet ni vad min bästa julklapp är?
En stor tavla, från Camilla, där hon hade fixat ett svartvitt foto på sig och sina syskon, där de ligger på golvet, med hjässorna mot varandra i en tre-formation. Så hur jag än vänder tavlan, så är ett av barnen nedåt ( eller sett rakt framifrån). Alla tre är lika fina och ser så glada ut.

Detta är något jag har önskat mig i flera år! Jag är jätteglad för den julklappen=D

7 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning på er båda..Ja du Lia, "sorry" men vi kan ju ej lämna Mozart hemma,det är han inte van vid,och både Marlene och Jeanette har ju kattor,så de kan ej ha honom! Så är det att ha hund..man blir så låst,fast han ger ju oss så mycket tillbaka,han är ju sååå "kärvänlig" så! Vi kan lämna honom ensam max tre timmar icke mer. men ha det gott..vi ses väl någongång framöver eller hur? kram!

Anonym sa...

Glömde att säga ..att Roger blir hemma med Mozart ,när jag åker på Begravning till Stockholm,de mår de båda bäst av! Nu ska han ju (Roger) alltså..operera sig den 20/1 i Umeå..då tar jag ut semester för att vara med hunden,(har en massa dagar att ta ut från iår..!)Fast det är så jobbigt att gå ut med honom..han är ju så otroligt Stark..kommer det en katt blir han helvild Av glädje *skratt* han minns väl "Sotis" tror jag de sov ju alltid tillsammans,,han sörjde honom så när vi blev tvugna att ta bort honom ,p.g.a. ålder...kul med djur men hemskt när de ska bort..huga då!

Camilla Franzén sa...

Jag är vääääärldens bästa dotter ;) Och jag vet att jag är ditt favoritbarn också men det är okej, du behöver inte säga nåt, jag förstår ändå.

Linnea S. sa...

jo, det vore ju optimalt om det höll det där med lördagsgodiset. Men jag vräker på för mycket varje helg. Kanske måste jag våga pausa från socker och godis på riktigt och fatta att det inte är farligt någon gång :)

Anonym sa...

Hmm. Man köper en viss bestämd mängd. Hemma kan du helt enkelt slänga bort det socker som finns i skåpet. Det hjälper till.

Anonym sa...

Syrran: Men nog kan ni väl lämna honom och så går nån dit och går ut med honom, så kan ni vara borta längre. Vad kan hända? Om han får lite sällskap en stund och även får gå ut, så borde det inte vara något problem.

Anonym sa...

Nix..det går Roger aldrig med på...och föresten så är det ingen som vill eller kan gå ut med honom heller (han är sååå stark) förr var han hos Siw ibland ..nädu tjejerna orkar icke med honom, rättare sagt de vill väl inte heller så det så!Alla var så sura när Roger skaffade Mozart... men herreje han är ju hemma varje dag så det blev ju ett fint sällskap för honom..och han fick en anledning att komma ut själv...Så är det "Tyvärr"