onsdag 31 december 2008

Nyårsafton


Vi skall gå på revy i kväll. Norrlandrevyn i Skönsberg.

Det är så att jag ordnade en sponsor åt dem i höst och som tack för hjälpen fick jag 4 fribiljetter. Rad 13, så det är bra platser.

Vi skall fira nyår som vanligt med Lasses kusin Gittan och hennes Stefan. I år kommer de till oss, annars brukar vi komma till dem, men eftersom vi nu också bor i Indal,så lär vi väl vara hos varandra vart annat år.
Jag skall bjuda på 3-rätters såklart, men eftersom revyn börjar redan kl 18, så bir det lite besvärligt. Därför tänkte jag göra en Västerbottensost-paj som förrätt, toppad med hackad röd lök, creme fraiche och löjrom. Det kan vi äta som förrätt innan vi åker.

När vi kommer hem, vankas det en liten svag välkomstdrink och lite vitt bröd, som vi doppar i olivolja med flingsalt. Detta kan de övriga roa sig med, medan jag fixar till själva huvudrätten som består av potatisgratäng och pepparstek av oxfilé, som jag tänkte flambera och göra en god whiskysås till. Allt är förberett innan, så det går ganska fort, att få fram det på bordet. Grönsallad till detta och som efterrätt ska Gittan göra någon slags sorbet, som hon säger är jättegod. Nu vet jag inte om jag hörde fel, men sa hon att det ska vara Gin i den?

Okej. Det här är lite lustigt. Vi dricker inga mängder när vi träffas, men det är brännvin i pajdegens recept. Det blir whiskysås i huvudrätten och sen Gin i efterrrätten...

Allt skall sköljas ner med vin eller öl, efter tycke och smak, sen är det ju "champagne" kl 24.

Hmmm låter mycket dricka det där, men det blir ju inga mängder. Jag tror aldrig någon av oss blivit berusad. Fast - det lät ju lite tråkigt. Upprymda blir vi i alla fall och lite fnissiga, kanske.
Dessutom försvinner ju alkoholen när maten tillagas. Det är bara smaken som finns kvar.
Jag har en skön känsla i magen också, av att Johnny och Linneá flyttat hit till Sundsvall i förrgår.
Linnéa måste bo kvar i Stockholm ett tag till, men till sommaren är hon här, hon också. Bra.
Så nu är det bara Peppe som är där i Långtbortistan. Han kommer att dra sig norrut han också, så småningom
Som avslutning av dagens lilla inlägg som bara bestod av att beskriva mat, så vill jag önska alla mina besökare - ingen nämnd och ingen glömd - ett riktigt


Gott Nytt År!






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig..visst är det härligt när ungarna "drar" sig hemöver..vill nu önska er ett riktigt GOTT NYTT ÅR hoppas allt blir bättre nästa år...ha det gott kramar...

Anonym sa...

Hej Lia!
Ja jag har min lutfisk som åker fram och tillbaka något senare än vanligt blir det nog,men när jag vattnat ur den ett par gånger till sen ska jag sätta på maten här.Det är bara sambon och jag till middag här.Min ene son jobbar och min andre son är hos sin sambos mamma för hon fyller också jämnt nu i dagarna och de bor ju i dalarna.
så det är inte ens vägen förbi.Men de ska komma i Januari,för när jag fyllde år så var flickora sjuka.

Jag vill önskar dej ett gott slut på det gamla året och ett riktigt
GOTT NYTT ÅR.
Kramar