tisdag 20 januari 2009

Ny president idag

Idag fick USA sin första svarta president. Det finns hopp för människorna.

Visst finns rasmotsättningarna kvar. Självklart gör de det. Dock är USA på väg i rätt riktning.
Mot jämställdhet och mot jämlikhet. Det är stort. Nästa gång kanske de väljer en kvinna?
Jag ser lite ljusare på framtiden.

Min dotter hoppar jämfota av glädje. Hon har följt hela presidentvalet nätterna igenom och har köpt Obama-t shirts osv. Hon är glad idag.
Nu är det 9 dagar kvar till hennes stomi-operation. Jag har tagit ledigt från jobbet den dagen och dagen efter. Hon kanske inte behöver ha mig där egentligen, men jag vill finnas till hands. Jag hade tänkt vara där när hon vaknar efter operationen. Hon lär inte vara så social för besök av en massa folk den dagen, just därför kan en mamma vara bra att ha i närheten =)
Hon har även en kompis som bor i Kalmar. Hon har tagit ledigt i en vecka för att vara med henne. Det är en bästis det!

Nu ska jag röja undan efter middan och sen ska jag kanske trava ner i förrådet och packa upp ett par kartonger. En eller två om dagen, så är det snart klart. Visst? Det är inte så många kvar. Bara de där sista som vi ska ta "sen". Nu är det "sen" och dags att ta itu med saken. Städa upp i förrådet och få även få på ett par trasmattor på golvet. Jag gillar när det är ordning. Ibland o r k a r jag bara inte ta itu med saker. Det resulterar bara i att jag går omkring och mår illa över att det ser ostädat ut och är "förigt" som vi säger här.

Så - på återseende pompisar!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lia!
Nå vad tror du om presidenten?
Tror du han får USA på rätt köl?

Dammsugarpåsen har jag inte ätit på än men på kafét sa hon att det är samma fyllning som i dammsugarna.
Godnattkramen.

Anonym sa...

Hej agath. Jag hoppas att han får ordning på USA. Jag hoppas också att han får finnas kvar som president. Bara inte något krypskytt förstör det och skjuter honom så...jag misstänker att många är emot honom, enbart på grund av hans färg på skinnet, vilket är otroligt idiotiskt.
-
Dammsugare. Jag ska prova en egen variant, tror jag. Ska ha fest sista helgen i januari. Det blir nog dammsugarpåsar till kaffet! Jag brukar göra regnbågsrandig marsipantårta, så det här blir nog inte så svårt.

Anonym sa...

Ja,du är så duktig...på att baka menar jag..själv är jag duktig på att skotta snö*skratt* bra att du tog ledigt när Camilla ska op.sig det är ju det mammor är till för ..Visst :)

Anonym sa...

Hej Lia!
Kopierade du dammsugarpåsen
eller?
Jag önskar dej en fin Onsdag.
Kramar.

Anonym sa...

agath: Nej jag tror det är tvärtom. Jag har gjort regnbågstårtor i ca 15 år nu =)
Men jag tänker kpiera idén med dammsugarpåsar. Fyllningen ska jag nog fundera ut nåt gott själv.

Anonym sa...

Men hallo...??? ska du ha fest igen?? fast visst är det roligt med fester..nu jobbar jag låååånghelg ,ha det gott hälsa med dig och till Camilla med ..! kramar!

Anonym sa...

Jo Lars hade redan i höst lovat att ha inflyttningsfest här för sina arbetsskamrater - med respektive. Vi blir 20-25 st. Det ska bli kul!
Det var först tänkt att bli utflyttningsfest från det gamla huset, men det orkade vi inte, så därför blev det så här. Bestämt sedan... ja minst 4 månader tillbaks.

Anonym sa...

Oh så trevlig ha det så kul...kramar

Anonym sa...

Hej Lia!
Dammsugarpåsen var inte hälften så god som dammsugaren.

Jag kom att tänka på en slags efterrätt när jag konfimerades
och vi var jättemånga till middagen
så sa jag till mamma kan vi inte baka sockerkakan i långpannan och ta ut mått med ett glasets drickkant,och köpa aprikoser lägga ett på varje sockerkaksbit och vispad gräde runt,det såg ut som ett stekt ägg*ler*Det blev väldigt uppskattad.
Jag önskar dej en fin Lördag.
Kramar.